П`ятниця, 20.10.2017, 08:02 Вітаю Вас Гость | RSS Головна | Методичний кейс | Реєстрація | Вхід
ФОРМА ВХОДУ

ГОЛОВНЕ МЕНЮ
КАТЕГОРІЯ РОЗДІЛУ
Виховний план [4]
Діагностика [6]
Виховні заходи [103]
Різне [11]
Поради [6]
Бесіди [3]
ДЛЯ ПОРТФОЛІО
Для того, щоб підтвертити публікацію Вашого матеріалу на сайті, заповніть форму на сторінці ПОСПІЛКУЙМОСЯ
ПОШУК ПО САЙТУ
ВІТАННЯ
Картинка
С днём рожденья!
 Вас сердечно 
 Все мы поздравляем 
 И безоблачного счастья 
 От души желаем! 
КНОПОЧКА САЙТУ
Перша сходинка школяра


ДО СВЯТА
Осталось...
КОМЕНТАРІ


квіточка сказал(а):

Шановна Соломіє Орестівно! А де ж конспект?



НОВИЙ УЧАСНИК
КОРИСТУВАЧІ
Зареєстр. на сайті:
Всього: 3541
Нових за місяць: 49
Нових за тиждень: 15
Нових вчора: 3
Нових сьогодні: 0
OnLine
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Юзери онлайн:
Нас відвідали:

НАШЕ ОПИТУВАННЯ
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 288
ПІДТРИМКА САЙТУ
Этот сайт защищен «Site Guard»
ЯКІСТЬ САЙТУ
ГОСТІ з 27.07.2012
Flag Counter
Підписка на email

Шановні користувачі, якщо хочете бути в курсі поповнень сайту, введіть свій емейл:

Delivered by FeedBurner

Головна » Файли » Класний керівник » Діагностика

Виявлення обдарованих дітей у 1 – 4-х класах
05.08.2017, 13:02
Виявлення обдарованих дітей у 1 – 4-х класах



Вчитель поч.. класів
Гончарук Л.Я.

Виступ на методичному об’єднанні класних керівників

«Про розвиток творчих здібностей учнів, залучення дітей до діяльності гуртків та секцій за інтересами»

Підготувала
Гончарук Л.Я.
Система психодіагностичних методик призначена для комплексного оцінювання рівня психологічного розвитку дітей, які вступають до школи, а також школярів початкових класів. Вона передбачає характеристику їхніх пізнавальних процесів, міжособистісних взаємин, оцінювання наявних практичних умінь і навичок. На основі застосування цієї системи методик можна визначити не лише психологічну готовність дітей до навчання у школі, а й динаміку їх психологічного розвитку упродовж навчання в початкових класах, із 1-го по 4-й включно.

Обдаровані люди приносять велику користь суспільству, державі, є її гордістю. Тому перед суспільством, державою, школою і сім'єю постає проблема навчання і виховання таких дітей.
Одним з важливих напрямів діяльності вчителя в загальноосвітній школі є його робота з учнями, які мають особливі здібності. Вони характеризуються порівняно високим розвитком мислення, довготривалим запам'ятовуванням навчального матеріалу, добрими навичками самоконтролю в навчальній діяльності, великою працездатністю та ін. Їм притаманна неординарність, свобода висловлювання думки, багатство уяви, чіткість різних видів пам'яті, швидкість реакції, вміння піддавати сумніву й науковому осмисленню певні явища, стереотипи, догми. Це створює сприятливі морально-психологічні умови для активної навчальної діяльності та збільшення її обсягу й інтенсивності з тим, щоб навчальне навантаження сприяло розвитку навчальних можливостей учнів, а не стримувало цей процес через недостатню їх завантаженість.
Існує кілька типів індивідуальної обдарованості: раціонально-мислительний - необхідний ученим, політикам, економістам; образно-художній - дизайнерам, конструкторам, художникам, письменникам; раціонально-образний - історикам, філософам, учителям; емоційно-почуттєвий - режисерам, літераторам. Щодо обдарованих учнів особливу увагу слід звернути на такі моменти: повне задоволення запитів найпідготовленіших дітей у поглибленому вивченні предметів на основі широкого ознайомлення їх з сучасною наукою; створення умов для задоволення їх різнобічних пізнавальних інтересів і водночас для розвитку здібностей, виявлених у певній галузі діяльності; забезпечення можливостей для широкого вияву елементів творчості в навчальній і позашкільній роботі; залучення їх до надання допомоги своїм однокласникам у навчанні, в розвитку навчальних можливостей; запобігання розвитку в них переоцінки своїх можливостей, лінощів через систематичну недовантаженість. Форми роботи з цією категорією учнів - групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час, факультативи. Зміст навчальної інформації для них має доповнюватися науковими відомостями, які вони можуть отримати в процесі виконання додаткових завдань за той самий час, що й інші учні, але за рахунок прискореного темпу обробки навчальної інформації. У методах навчання цих учнів мають превалювати самостійна робота, частково-пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь та навичок. Контроль за їх навчанням спрямовується на стимулювання поглибленого вивчення навчального матеріалу, його систематизацію, класифікацію, перенесення знань у нові ситуації, виявлення і розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання для таких учнів повинні бути творчими.
Розвиток обдарованих дітей гальмується через: відсутність соціально-матеріальної бази, потрібної для вияву різнобічних талантів дітей, їхньої творчості; формалізовану, механізовану та автоматизовану систему навчання; поневолення дитячої обдарованості бездуховною масовою культурою; відсутність психологічної допомоги дітям у подоланні комплексу неповноцінності.
До параметрів, на дослідження яких спрямовано комплекс методик оцінювання, належать процеси уваги, уяви, мислення, пам’яті і мовлення дитини, а також її мотивація до навчання, досягнення успіхів і деякі основні, базисні особистісні риси, взаємин з однолітками і дорослими людьми.

Комплекс психодіагностичних методик дає змогу оцінити:
• загальна орієнтаціє дитини у довкіллі;
• її ставлення до навчання у школі;
• уяву;
• пам'ять;
• мислення;
• мовлення;
• художньо-зображувальні здібності;
• трудові вміння і навички;
• мотивація досягнення успіху;
• особистісні якості;
• характер міжособистісних взаємин.
До того ж практика показує, що, користуючись методиками, які входять до комплексу, можна точно визначити, чи готова дитина до навчання у школі, в чому вона більше або менше розвинута. Завдяки цим методикам учитель, практичний психолог можуть з’ясувати схильності, задатки і здібності дітей, від самого початку навчання дитини у школі здійснювати цілеспрямовану психодіагностичну роботу, пов’язану з виявленням і розвитком найрізноманітніших її здібностей.
Основну увагу потрібно звертати на психологічний розвиток першокласників-шестирічок, адже що більше здібних дітей на початкових етапах адаптації до школи, то більше згодом і здібних та обдарованих випускників.
Роботу з дітьми потрібно розпочинати задовго до початку навчального року. В основу покладений принцип достатнього мінімуму: оцінювання лише тих психічних властивостей дитини, без знання яких неможливо визначити ступінь її готовності до шкільного старту. З метою виявлення вміння орієнтуватися у навколишньому середовищі, ставлення до школи індивідуально або із 2-3 малюками одразу проводяться діагностичні бесіди. Розмова відбувається в неофіційній обстановці, попередньо дитина має змогу звикнути до нової для неї ситуації. За відмову од відповіді чи за неспроможність відповісти дітей не карати, а навпаки, у разі виникнення будь-яких труднощів малюка підбадьорювати, хвалити, давати час для обміркування навіть дуже простих запитань.
Для перевірки орієнтації в навколишньому середовищі, загальної обізнаності використовувати такі запитання:
- Як тебе звати?
- Скільки тобі років?
- Як звати твоїх батьків?
- Як називається село в якому ти живеш?
- Яких ти знаєш свійських тварин?
- Яких знаєш диких тварин?
- В яку пору року на деревах з’являється листя?
- Що залишається на землі після дощу?
- Чим відрізняється день від ночі?
Якщо дитина правильно відповідає на 7-8 запитань, це свідчить про високий рівень, якщо на 5-6 – про середній рівень, на 4 і менше – про низький рівень обізнаності й орієнтації в довкіллі.

Визначити ставлення дитини до школи допоможуть такі запитання:
- Чи хочеш ти йти до школи?
- Як ти гадаєш, що гарного, цікавого буде в школі?
- Як ти думаєш, краще вчитися вдома з мамою чи у школі з учителькою?
Про сформованість ставлення до школи можна говорити, судячи з усіх відповідей на запитання: якщо позитивна мотивація до навчання виявляється у всіх трьох відповідях, можна говорити про високий рівень; у двох – про середній; не більше, ніж в одному – про низький.
Після бесіди дитині пропонується низка діагностичних завдань у формі гри, що займають зазвичай 30-35 хвилин. Якщо дитина під час роботи починає виявляти ознаки втоми: ставала млявою, сонливою, позіхала, відволікалася, - щоб запобігти зниженню результатів виконання завдань і темпу обстеження переносять на інший день.
Для оцінювання рівня розвитку мовлення і мислення пропонується низка завдань за методиками А.Венгера, Ю.Гільбуха, С.Коробко.
1. Перевірка здатності до розуміння граматичної конструкції.
Учитель говорить : «Петрик пішов на прогулянку після того, як дочитав казку». Речення промовляється повільно і чітко, якщо потрібно, можна повторити двічі, щоб дитина добре його почула. Після того запитують: «Що Петрик зробив раніше – пішов на прогулянку чи дочитав казку?».
Оцінювання: правильна відповідь – «+», правильна відповідь з допомогою вчителя –
« + / - «, неправильна – «-« .
2. Виконання словесних указівок.
На столі розкидані олівці. Учитель говорить дитині: «Збери олівці у коробку і поклади на поличку». Після виконання завдань учитель запитує» «Де тепер лежать олівці? Звідки ти їх узяла?»
Оцінювання: правильне виконання повної інструкції й правильна відповідь на обидва запитання – «+», виконання повної або дещо спрощеної інструкції – «-«, проміжний результат – «+ / -«.
3. Перевірка рівня розвитку фонетичного слуху.
Учитель пропонує дитині6 «Давай із тобою задумаємо слово, наприклад, «рама». Я весь час повторюватиму його, а потім заміню іншим словом, наприклад «вікно». Як тільки почуєш інше слово, зроби ось так (показує). Так ти вкажеш на мою помилку. А далі назвеш те слово, яке я назвала помилково. Коли я називатиму лише те слово, яке ми вибрали, то в кінці ти скажеш: «Усе правильно!»
Перше слово – контрольна фонема С.
1. Сон, сон, сон, сон, сон, сон, сон, сон, сон, тон, сон,сон.
2. Коса, коса, коса, коса, коса, коса, коса, коса, коса, коза, коса, коса.
3. Ласка, ласка, ласка, ласка, ласка, ласка, ласка, ласка, ласка, ласка, ласка.
4. Ситий, шитий, ситий, ситий.
Друге завдання – фонема Р.
Оцінювання:
• 0 балів – дошкільник не помітив жодного «зайвого» слова, навіть при повільному повторюванні;
• 1 бал – помітив «зайве» слово лише при повторенні;
• 2 бали – помітив, але не плеснув долонею об стіл, 2зайве» слово назвав лише після прослуховування другого ряду;
• 3 бали – всі завдання виконав правильно.
Рівень розвитку фонетичного слуху визначається за такими критеріями:
• 0 – низький;
• 1 – середній;
• 2-3 – високий.

4.Тест для перевірки розвитку словника.
Тест побудований за принципом відбору: береться певна сукупність слів і визначається, які з них дитині відомі.
Починаючи перевірку словникового запасу, вчитель говорить: «Уяви собі, що ти зустрівся з іноземцем – людиною з іншої країни, яка погано розуміє українську мову, і він попросив тебе пояснити, що означає слово «велосипед». Як ти відповіси?»
Слова для перевірки: велосипед, цвях, лист, парасолька, хутро, герой, гойдалка, кусати, гострий.
Використовується 5 наборів таких слів, щоб можна було їх чергувати.
Оцінювання:
• 0 балів – дитина не розуміє значення слів;
• 1 бал – розуміє, але тільки за допомогою малюнка, жестів може виразити своє розуміння;
• 1,5 бала – дитина словесно описує предмет;
• 2 бали – визначення, дане дитиною, схоже на наукове.
5. Зміна іменників за числами.
Учитель говорить дитині: «Я назву певним словом один предмет, а ти зміни це слово так, щоб вийшло багато предметів. Наприклад, я кажу «олівець», а ти маєш відповісти «олівці».
Далі учитель називає 11 іменників у однині: книжка, ручка, ліхтар, стіл, вікно, город, стілець, вухо, брат, прапор, дитина.
Оцінювання:
• допущено не більше двох помилок – «+»;
• 3-6 – «+/-«;
• 7 і більше – «-«.
6. Розповідь за картинками.
Перед дитиною у довільному порядку кладуть чотири картинки, на яких зображено розвиток добре відомої їй події. Експериментатор просить дитину розташувати картинки у певному порядку і пояснити, чому вона розклала їх так, а не інакше.
Оцінювання:
• правильне розташування картинок і правильний опис зображених подій – «+»;
• дитина логічно вибудовує послідовність картинок – «+/-«;
• послідовність картинок випадкова – «-«;
Рівень розвитку мислення і мовлення оцінюється як:
• високий, якщо за 5-6 завдань дитина отримала найвищий бал або знак «+»;
• середній, якщо вона отримала проміжний результат і виконала лише 3-4 завдання;
• низький – якщо два завдання оцінені знаком «-« або 0 балів, а решта знаком «+/-«.

З метою перевірки рівня розвитку уяви використовуються такі завдання.
1. Збирання розрізаних картинок.
Дитині пропонують скласти картинку із частин. Учитель говорить: «Бачиш, картинка зламалася. Відремонтуй її».
Оцінювання:
• перша (більш складна) картинка складена правильно – «+»;
• перша складена неправильно, а друга (спрощена) правильно – «+/-«;
• обидві картинки складені неправильно – «-«.

2. Зображення людини.
Дитині пропонують намалювати людину, найкращу, яку лиш зможе. Коли дитина говорить, що не вміє малювати, її підбадьорюють, пояснюють, що у цьому віці всі діти добре малюють, але кожен малюнок по-своєму цікавий.
Коли малюк усе-таки відмовляється малювати, його запитують: «Що є у людини? Так, намалюй голову, ноги». І в кінці обов’язково запитують: «Ти все намалював, що потрібно?»
Оцінювання:
• якщо намальовано всі сім основних частин (голова, очі, рот, ніс, тулуб, руки, ноги) і не менше трьох другорядних (пальці, шия, одяг, волосся, шапка, одяг, взуття), а руки й ноги мають товщину, то малюнок оцінюється знаком «+»;
• якщо зображення не більше п’яти основних частин – малюнок оцінюється знаком «-«;
• (незалежно від наявності другорядних деталей і від способу зображення рук і ніг);
• У проміжних випадках малюнок оцінюється знаком «+/-«.

Рівень розвитку уяви оцінюється так:
• високий, коли обидва завдання виконані на «+»;
• середній, коли одне виконання на «+», а інше на «+/-« або «-«, а також коли обидва виконані на «+/-«;
• низький, коли одне на «-« або на «+/-«.

Останнє завдання спрямоване на визначення рівня розвитку короткочасної памяті і вміння робити елементарні висновки.
Учитель звертається до дитини: “Ти любиш слухати різні оповідання? Зараз я розпочну маленьку розповідь, а ти постарайся добре її запам’ятати, щоб точно повторити. Домовились?
Жили-були три хлопчики: Миколка, Петрик та Іванко. Миколка нижчий від Петрика. Петрик нижчий від Іванка. Повтори”.
Оцінювання:
• високий рівень – коли вчителю знадобилося 1-4 повтори;
• середній – 5-7 повторів;
• низький – 8 повторів.
Коли дитина все-таки дала правильну відповідь, переходимо до перевірки рівня здатності робити елементарні висновки. Учитель говорить: “А тепер подумай і скажи : хто із хлопчиків найвищий? А хто найнижчий?”
Оцінювання:
• високий рівень – 1-4 повтори;
• середній – 5-9;
• низький – 10 і більше повторів.
У результаті застосування тестів виявляються показники, які характеризують ступінь готовності дитини до навчання. За кожним із показників дитина відноситься до одного з трьох рівнів – низького, середнього, високого.

Психотренінгові методи,
спрямовані на розвиток обдарованості учнів

Гра “Сад почуттів”
Мета. Гра покликана дати дітям можливість з’ясувати, що викликає у них стрес, обговорити відомі їм способи відновлення внутрішньої рівноваги.
Матеріали. Папір, олівці для кожної дитини, Камінь розповіді, запис спокійної музики.
Інструкція. Сядьте разом у коло. Давай поговоримо про речі, важливі для вас, і про те, що відбувається, коли ви відчуваєте напруження.
- Ви засмучуєтеся?
- Ви не можете сконцентруватися і робите багато помилок?
- Чи думали ви про те, що викликає у вас напруження, засмучує, дратує?
- Як це у вас проявляється?
Подумайте хвилину в тиші. Зараз говоритиме хтось один.
Дитина має взяти Камінь розповіді. Решта будуть слухати.
Спочатку нехай кожна дитина розповість про свою стресову ситуацію, а ви запишіть на дошці список можливих ситуацій. У другій половині заняття поверніться до цього списку й обговоріть з дітьми, що можна зробити, аби зняти напруження. Наприкінці заняття підведіть дітей до уявної ситуації.
Ведучий. Сядьте зручніше і заплющіть очі. Я хочу вам показати, як і в погані часи можна відновити внутрішню гармонію і поповнити запаси душевних сил. Зробіть три глибокі вдихи і послухайте мене уважно.
Уявіть собі, що ви йдете по саду де багато років не ступала нога людини, і ваше завдання – потурбуватися про цей сад. Ви маєте навести порядок у саду: загребти старе листя, сухі гілки, сухий цвіт. Ви берете легенькі грабельки та інший реманент, який може знадобитися. Ви зрізуєте сухі гілки…
Потім саджаєте нові рослини, щоб усім незвичним рослинам знайшлося місце. Тепер сад має святковий вигляд, і скрізь яскраво виблискують блискучі квіти.
Ви чуєте чудові звуки в цьому саду. Але при цьому яким глибоким спокоєм наповнена природа! Цей спокій допомагає вам сконцентруватися. Ви починаєте гостріше чути, відчуваєте найтонші запахи, стаєте чутливим до всього…
Усе навколо заповнене сильними запахами: смолистим ароматом сосни, пахощами трави, бузку, троянд… Ось у повітрі запахло димом: десь запалили багаття, щоб приготувати їжу. Уявіть собі цю смачну їжу, а на солодке – ваш улюблений десерт. Вам наскільки цікаво, що ви йдете до цього вогнища… і знаходите розкішний стіл. Хтось подарував вам ще одну радість! Ви сідаєте за стіл і насолоджуєтесь їжею. Сідаєте на великий пеньок, проводите рукою по корі, відчуваючи, скільки сили було в дереві.
У цьому саду ви могли б провести ще багато часу. За свою турботу про нього ви будете щедро нагороджені. Внутрішній голос каже, що ви можете повернутися в цей чудовий сад будь-коли, коли захочете відпочити і знайти спокій. Цей сад, сповнений яскравим життям, квітне у вашій уяві.
Тепер глибоко вдихніть і попрощайтесь із садом. Ви знаєте, що завжди зможете повернутися туди. Потягніться і розплющіть очі.
Візьміть аркуш паперу й олівець, намалюйте кожен свій сад.
Обговорення вправи:
- Що відбувається з твоїм тілом коли ти відчуваєш стрес?
- Що роблять твої рідні, коли відчувають стрес?
- Коли у вас у групі виникають стресові ситуації?
- Чи достатньо тобі шкільної перерви, щоб відпочити і набратись енергії?
- Що тобі найбільше сподобалось в уявному саду?

Гра “Малюємо почуття”
Мета. Ця гра корисна для дітей, які не вміють володіти власними сильними емоціями і, можливо схильні до агресії чи деструктивної поведінки.
Матеріали: папір і олівці для кожної дитини.
Під час цієї гри діти можуть внутрішньо розрядитися, виразивши глибоко затамовані почуття. Дітям часто важко виразити почуття так, щоб це сприйняли дорослі. Деякі почуття, наприклад, злість, страх, ревнощі, смуток, вважаються небажаними чи поганими. Тоді діти стримують і накопичують їх у собі. До того ж, негативне ставлення дорослих до почуттів дитини шкідливе і для її самооцінки. Коли дитина виявляє у собі щось «погане», то думає, що й сама вона погана.
Ця гра допоможе дитині виразити будь-яке почуття і дасть змогу прийняти всі свої почуття і саму себе. Щоб досягнути бажаного успіху, слід періодично повторювати гру.
Інструкція. Візьміть папір і намалюйте як ви почуваєтесь. Доберіть кольори. Ви можете малювати кола, лінії, візерунки чи картинку, тобто все, що вам заманеться.
Я ходитиму між рядами, і ви мені скажете, яке почуття хочете передати своїм малюнком. Я запишу це слово, і ви зможете його потім переписати на свій малюнок.
Якщо діти вже вміють писати, вони мають самі написати назву почуття на аркуші паперу. Важливо, щоб кожна дитина змогла показати свій малюнок, а ви – позитивно оцінити його, щоб діти зрозуміли, що малювання – гарна можливість помітити і назвати власні почуття. Також поговоріть із дітьми про те, що вони можуть робити, коли їм сумно; коли хвилюються.
Аналіз вправи:
- Яке почуття тобі найбільше подобається?
- З яким почуттям ти йдеш уранці до школи?
- Коли ти радієш?
- Коли тобі страшно?
- Коли сердишся?
Категорія: Діагностика | Додав: yulia6724
Переглядів: 38 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
КОНКУРС САЙТІВ
конкурс сайтов
Голосуй за нас
Щоб проголосувати за сайт, 
необхідна авторизація. 
Після чого нажміть 
на ссилку - 
ГОЛОСУЙ ЗА НАС.
Перейдете на іншу сторінку
і там проголосуйте. 
ДЯКУЮ за участь 
в житті сайту!

Рейтинг образовательных сайтов mega-talant.com

Рейтинг образовательных сайтов mega-talant.com
МІНІ-ПРОФІЛЬ
Привет:Гость

КАЛЕНДАР
МІНІ-ЧАТ
ПОДІЇ
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
ПОГОДА
Block title
Національна гаряча лінія
МЕТОДИЧНИЙ ПОРТАЛ

«Методичний портал»

ВСЕ ДЛЯ ШКОЛИ
САЙТ В КАТАЛОГАХ
Освітній портал Банк Интернет-портфолио учителей Методсовет Каталог образовательных сайтов Учительский портал Продленка SafeWeber.ru Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів GlavBoard.ru Безкоштовний каталог сайтів Каталог сайтов каталог сайтів [Довідник] для вчителів Перша сходинка школяра Белый каталог сайтов Каталог webplus.info Интернет-сообщество педагогов Я - Учитель!
Перша сходинка школяра © 2017
Відповідно до Закону України про авторське право передрук, копіювання, використання авторських матеріалів сайту цілком або частинами тільки з дозволу автора або з обов'язковим зазначенням П.І.Б. автора і розміщенням активного посилання на сайт! Матеріал, виставлений на сайті, узятий з відкритих джерел і використовується виключно в некомерційних цілях.