Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Ми починаємо урок, Що математикою зветься. Вона нам допоможе Розвити точність думки, Щоб у нашому житті Про все дізнатись, Виміряти і збагнути.
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ 1.Математичний диктант • До задуманого числа додали 570 і отримали 1000. Яке число задумали? • Число 910 зменшити в 10 разів. • Знайти п'яту частину числа 85. • Число 470 збільшити на 530. • Муха летіла 10 с зі швидкістю 5 м/с. Яку відстань вона пролетіла? 2. Актуалізація знань, постановка проблемного питання, повідомлення теми і мети уроку Перегляд мультфільму 38 папуг (скорочено) Одного разу друзі вирішили виміряти довжину удава. Яку одиницю виміру (мірку) вони обрали? З якими труднощами зіткнулися герої мультфільму, при вимірюванні довжини удава? (Неможливо виміряти довжину удава тільки за допомогою цілих мірок, потрібна ще частина мірки). Чому героям мультфільму довелося для вимірювання довжини удава додати ще й крильце? (Тому що цілий папуга не вклався). Чим у порівнянні з папугою є крильце? (Частиною цілого папуги, частиною цілої мірки) Виявляється, не завжди можна виконати вимірювання тільки за допомогою цілих мірок. І тут на допомогу нам приходять дроби. Отже, У чому причина появи необхідності в дробах? (Не все можна виміряти за допомогою цілих мірок)
III. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ 1.Пояснення вчителя
Розв'яжемо задачу: Вчителька принесла до школи 1 шоколадку. (Показує). Але в її класі налічується 19 учнів. Питання: Як пригостити всіх учнів так, щоб ніхто не образився? (відповіді дітей).
Вчитель: Для цього ми розділимо шоколад на частки. На скільки? На 19. (Вчитель пригощає кожного учня шматочком шоколаду) Скажіть будь ласка, як ми можемо це записати? 1/19 Це дріб. Що ж таке частки? Це рівні частини, на які ми поділили шоколад. Дріб записують за допомогою двох натуральних чисел - чисельника і знаменника, і риси. Що ми робили для того, щоб кожен отримав шматочок? Розділили. Дріб нерозривно пов'язана з дією ділення. Риса в запису дробу позначає знак ділення. Знаменник показує, на скільки частин розділили ціле. Чисельник показує, скільки таких частин взяли. А якщо б, наприклад, у нас було 2 шоколадки? Якби ми розділили і записали? А якщо б, наприклад, у нас з вами було б 5 шоколадок? А якщо б нам пощастило, і у нас з вами було б 19шоколадок? Тоді б ми сказали: 19 – чисельник і 19 – це знаменник. Але якщо 19 поділимо на 19 отримаємо? 1! Тобто кожен з вас тоді б отримав 1, тобто цілу шоколадку. Дроби люди використовували давно, але для їх запису, вони використовували не натуральні числа, як ми зараз, а спеціальні значки. Для кожного дробу був свій значок і їх було так багато, що запам'ятати їх було дуже складно. У зв'язку з цим у деяких народів навіть були складені приказки. "Потрапити в дроби" - у німців означає потрапити в дуже складне становище. В Індії була створена сучасна система запису дробу з чисельником і знаменником, тільки там не писали дробової риси.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Письмове виконання завдань. Отже, запішіть будь ласка тільки відповіді: 1. П'ять тістечок розділили між 8 дітьми. Скільки отримав кожен? 2. Три груши розділили між 6 хлопцями. Яку частину отримав кожен? 3. Дві дині розрізали на 7 дітей. Яку частину отримав кожен? Перевірка. 2.Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
Самостійне виконання вправи 670, 671 (Богданович М.В. 2004) VІ.ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ — Що нового дізналися на уроці? — Яке завдання було найцікавішим?