Тема. Усне додавання двоцифрових чисел з переходом через розряд (загальний випадок). Складання і розв’язування задачі за даним виразом.
Мета: ознайомити учнів з усними прийомами додавання двоцифрових чисел з переходом через розряд;
- вдосконалювати вміння розв’язувати задачі;
- формувати математичне мислення;
- виховувати інтерес до вивчення математики, уявлення про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури.
Обладнання. Предметні малюнки-ілюстрації (тітонька Сова та учні лісової школи), картки з записом індивідуальних та командних завдань, малюнок-схема до задачі, завдання з логічним навантаженням.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель. Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. На нашому уроці присутні гості. Давайте їх привітаємо. (Учень читає слова-привітання).
Добрий день вам, люди добрі!
Радо всі ми вас вітаємо,
Щастя і здоров`я вам бажаємо!
- Діти, погляньте один на одного, посміхніться. Із промінчиків добра, що засяяли на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок математики.
ІІ. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) У завданні №359 назвати результати порівняння виразів
в) У задачі – повідомити відповідь.
ІІІ. Створення емоційного фону уроку.
Вчитель. Діти, хочу розповісти вам цікаву пригоду, яка сталася зі мною вранці. Коли я зайшла до школи, то отримала СМС- повідомлення від іншого вчителя, який теж працює зі своїми другокласниками, але не в звичайній школі, а в Лісовій. Чи знаєте ви як звати її? (Тітонька Сова).
- Дійсно, ось і вона та її учні – маленькі пташенята.
Вони старанно вчаться у своїй школі і для вас теж приготували цікаві завдання. А щоб ви активно працювали, вони приготували вам свої оціночки – листочки (зелені – високий рівень, жовтий – достатній, червоний – середній)
ІV. Актуалізація опорних знань.
1. Усний рахунок вам приготував спритний Горобчик – обчислення виразів на вивчені випадки додавання і віднімання з назвою компонентів дій – ланцюжком.
2. Розумова розминка. Красуні Снігурчики пропонують вам позмагатися в командній грі «Веселий дзьобик» на порівняння виразу і числа – об’єднаємося по рядам. Командири кожної команди працюють біля дошки (запис на дошці):
42 50 ** 90 35 – 8 ** 26 34 + 44 ** 88
Додатковий бал для своєї команди може заробити один представник команди, який виконає додаткове завдання на картці - записати всі числа, які можна виставити у віконце, щоб отримати істинну (правильну) рівність.
Інші завдання - на картках. Діти , виконавши завдання, передають наступнім гравцям.
3. Балакуча мала Сорока-білобока розсипала своє математичне намисто і просить вас прочитати числа-намистинки, знайти серед них зайве і обґрунтувати свою думку.
56 43 84 5 16 (зайве – 5, тому що воно одноцифрове. Двоцифрові позначають розряди десятків і одиниць, а одноцифрові – розряд одиниць)
4. Діти, а яка з цих намистинок має найбільше число? - 84
Вправа «Мікрофон» - розкажи все, що знаєш про це число. (Двоцифрове, парне, число дев’ятого десятка., сусіди – 83 і 85, 83 - попереднє, і 85 – наступне, різниця між ними на 1 більше або менше. Записується цифрами 8 і 4. У ньому 8 дес. і 4 од)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вчитель. Діти, продовжимо роботу над розрядами чисел за завданням із підручника, с. 64 №362 (розкласти на розрядні доданки) – усно.
Вчитель. Бачу, дітки, що ви втомились, отже час настав і відпочити.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Лис у лісі зве діток:
- Всі швиденько на урок.
Станьмо дружно на зарядку,
Всі шикуйтесь по порядку.
Лапки вгору, лапки вниз,
І додолу нахились.
Круть наліво, круть направо -
Роблять лиски різні вправи.
Підстрибнули і потяглись,
До роботи узялись.
2. Вчитель. Діти. Подивіться на дошку, тітонька Сова пропонує вам повторити правило усного додавання двоцифрового числа і одноцифрового з переходом через розряд.
Ознайомлення з алгоритмом додавання чисел нового типу - додавання двоцифрових чисел із переходом через розряд.
3. Читання пояснення за підручником (с. 64)
4. Робота в зошиті.
1). Каліграфічна хвилинка
Вчитель. Діти, вчителька тітонька Сова, приготувала вам завдання в зошиті. Отже відкрили зошити, згадали правила сидіння під час письма. (Учні пишуть дату проведення уроку)
Тітонька Сова пропонує вам написати каліграфічно її улюблені цифри, в яких є графічний елемент, схожий на крило пташки – 2, 5, 7.
2)Закріплення прийому обчислень за №364, с. 65 з коментуванням.
Веселий Шишкарик пропонує закінчити обчислення виразів. (Перший вираз коментує вчитель, наступні виконують учні біля дошки)
VІ. Розвиток математичних умінь.
Складання задачі за виразом №367, с.65
Діти, наші гості з Лісової школи розповіли, що напередодні зими, очікують від вас, своїх друзів, допомоги. Синички та Горобчики пропонують вам скласти задачу про зернятка пшенички, які знайшли в своїй годівничці, за виразом:
59 – (23 + 16)
Попередня робота над задачею (фронтальна) – діти пропонують свої варіанти складеної умови задачі.
На дошці – короткий запис.
(Один учень працює біля дошки, коментує. Інші працюють в зошитах)
Х.Домашнє завдання – пояснення запису виразів №368, розв’язування задачі №369.
ХІ. Рефлексія. Оцінювання.
- Діти. Оцініть свою роботу. Підніміть руки, хто задоволений тим, як працював на уроці? Хто думає, що міг би працювати краще? Що нового дізналися на уроці? Яке завдання було складним?
- Покажіть фішки-листочки, які ви отримували під час виконання завдань.(Оцінювання)
- Ви, діти, всі молодці. Працювали дружно, старанно. Впоралися з усіма завданнями. Я вами задоволена. Дякую вам за роботу.
Додаткові завдання:
- задача №365, с.65 – письмово, самостійно;
|