Тема. Закріплення вивчених способів додавання і віднімання. Порівняння чисел. Додавання і віднімання іменованих чисел (міри часу). Складання і розв’язування задач за коротким записом.
Мета: закріплювати прийоми усного додавання і віднімання чисел;
- розширювати знання і вміння про міри часу і дії над ними;
- вдосконалювати вміння розв’язувати задачі:
- формувати математичне мислення;
- виховувати інтерес до вивчення математики, уявлення про математику як невід’ємну складову загальнолюдської культури.
Обладнання: предметні малюнки-ілюстрації до української народної казки «Рукавичка», картки з записом індивідуальних та командних завдань, малюнок-схема до задачі, завдання з логічним навантаженням.
Тип уроку: урок закріплення, узагальнення та систематизації знань учнів.
Методи та прийоми: словесні – пояснення, робота з підручником, наочні – таблиці, малюнки, моделі, практичні – навчальні, ігрові вправи, з логічним навантаженням.
Форми роботи – фронтальна, групова, індивідуальна.
Хід уроку
І. Організація класу.
Вчитель. Діти, сьогодні у нас незвичайний урок. На нашому уроці присутні гості. Давайте їх привітаємо. (Учень читає слова-привітання).
Добрий день, вам люди добрі!
Радо всі ми вас вітаємо,
Щастя і здоров`я вам бажаємо!
- Діти, погляньте один на одного, посміхніться. Із промінчиків добра, що засяяли на ваших обличчях, ми і розпочнемо урок математики.
ІІ. Контроль, корекція та закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
а) прочитати вирази і їх результати (№334)
- назвати число, з якого почали обчислення і число – відповідь у останньому прикладі, зробити висновок, що це кругові приклади;
б) розказати умову задачі, яку склали вдома за даною схемою, назвати запитання;
- повідомити числову відповідь задачі.
ІІІ. Створення емоційного фону уроку.
Вчитель. Діти, хочу розповісти вам цікаву пригоду, яка сталася зі мною вранці. Біг мені назустріч великий пес і ніс у зубах ось цю рукавичку. Кинув мені під ноги та й побіг. Де ж це він її знайшов? (Зазирає в середину). А це що? (Дістає картки з зображенням звірів). Зрозуміло, це ж з казки.??? (Рукавичка).Та тут і завдання математичні є. Отже нашу рукавичку назвемо МАТЕМАТИЧНОЮ.
ІV. Повідомлення теми і завдань уроку, мотивація навчальної діяльності:
Вчитель. Діти, запрошую вас попрацювати над математичними завданнями від героїв відомої української народної казки. Сьогодні на уроці ми будемо від Мишки-шкряботушки виконувати усний рахунок.
Від Жабки-скрекотушки – розумова розминка.
Від Зайчика-побігайчика командна гра «Ланцюжок».
Чепуруха Лисичка-сестричка вправлятиме вас у каліграфічному написанні цифр.
Вовчик-братик приготував роботу над рівностями,
А Кабан-іклан пропонує повторити міри часу;
Ведмідь-набрідь склав для вас короткий запис задачі.
А розумний песик пропонує оцінювати вашу активність на уроці іграшковими рукавичками різних кольорів (зелений, жовтий, червоний – як у світлофорика)
V. Актуалізація опорних знань
1. Усний рахунок (від Мишки-шкряботушки)
а) Прочитайте числа (на дошці). Знайдіть серед них зайве. Обґрунтуйте свою думку.
37, 46, 54, 16, 9, 28, 93. 15, 8, 12, 64, 70, 18.
(Зайві числа 9 і 8 , бо вони одноцифрові. Всі інші числа двоцифрові).
б)Чим відрізняються двоцифрові числа від одноцифрових? ( Двоцифрові позначають розряди десятків і одиниць, одноцифрові – розряд одиниць).
в) Розкладіть у вигляді суми розрядних доданків числа, записані на дошці.
2. Розумова розминка (від Жабки-скрекотушки)
а) Які цифри треба вписати замість зірочки, щоб дістати істинну або хибну рівність?
15> * 2, 15> 1 *, * 4 = * 4, 7 * = * 7, 2 * <2 *, 6 * < * 6
б) Назвіть числа, які можуть бути у рівностях виду
a+ b = 10. Починай зі слів: «Якщо…
3. Командна гра «Ланцюжок» (по підручнику, с. 61 завдання 336).
Вчитель. Діти, Зайчик-побігайчик пропонує вам пограти у гру «Ланцюжок», отже працюємо разом, об’єднавшись у 2 команди – хлопчиків і дівчаток. Ваші успіхи будуть відзначатися рукавичками різних кольорів.
Почнемо з повторення вивчених правил:
- При обчисленні яку властивість додавання можна застосувати? (Переставну)
- За яким правилом виконуємо усне додавання і віднімання двоцифрових чисел? (Повторити вивчені алгоритми усного додавання і віднімання)
- Двом гравцям з кожної команді Зайчик приготував окремі завдання на картках (робота з картками експрес-контролю для сильних учнів).
(Результати: 21, 32, 63, 75, 46, 97
2, 0, 15, 58, 63, 70 )
VІ. Робота у зошиті.
1. Каліграфічна хвилинка
Вчитель. Діти, чепуруха Лисичка-сестричка приготувала для вас завдання у зошиті. Отже, відкрили зошити та згадали правила сидіння під час письма.
(Учні пишуть дату проведення уроку)
Лисичка цікавиться, а чи пам’ятають діти кількість звірів, які знайшли прихисток у рукавичці? (7) Яка особливість написання цієї цифри? Пишемо її каліграфічно.
VІІ. Робота над рівностями (Завдання №337, с.61)
Вовчик-братик пропонує вам у цьому завданні розставити дужки так, щоб утворилися істинні рівності.
- Яка особливість розв’язування виразів із дужками (У виразах з дужками першою виконують дію у дужках)
Робота з коментуванням 3 учнів біля дошки за зразком, який надає вчитель.
Фізкультхвилинка (тематична):
Рукавичка лежить у лісі, а там –
Трава низенька-низенька,
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише, гойдає.
То направо, то наліво
Нахиляє, нахиляє.
Птахи летять, відлітають,
А учні тихенько за парти сідають
І математику вивчають.
VІІІ. Виконати завдання з іменованими числами (міри часу) вам пропонує Кабан-іклан. Але попередньо згадаємо:
- Що таке доба? (Це день і ніч)
- Скільки годин триває доба? (24 год. За цей проміжок часу Земля робить повний оберт навколо своєї вісі)
- Скільки хвилин в 1 год? (60 хв)
ІХ. Складання і розв’язування задачі №340 с. 62, за коротким записом.
Вчитель, Діти, Ведмідь-набрідь пропонує вам розглянути короткий запис задачі, скласти умову, та розв’язати двома способами, складаючи вираз або виконуючи дії:
1 спосіб
1) 53-5-4=44 або 1) 53-5=48
2) 49-4=44
2 спосіб
1) 53- (5+4)=44 або 1) 5+4=9
2) 53-9=44
Х.Домашнє завдання – пояснення запису виразів №341, розв’язування задачі №342.
ХІ. Рефлексія. Оцінювання.
- Діти. Оцініть свою роботу. Підніміть руки, хто задоволений тим, як працював на уроці? Хто думає, що міг би працювати краще? Кому було цікаво на уроці? Яке завдання було складним? Покажіть фішки-рукавички, які ви отримували під час виконання завдань?
- Ви, діти, всі молодці. Працювали дружно, старанно,. Впоралися з усіма завданнями. Я вами задоволена. Дякую вам за роботу.
Додаткові завдання:
- завдання №339, с.64 – письмово, самостійно;
- завдання з логічним навантаженням: знайти різницю найбільшого двоцифрового числа і найменшого числа сьомого десятка;
- гра «Загадка від Песика» - обчислити вирази і відгадати зашифроване слово.
|