ТЕМА: КАРПАТИ. РОСЛИНИ І ТВАРИНИ КАРПАТ МЕТА: Продовжити формувати поняття "гори"; ознайомити учнів з характерними особливостями Карпатських гір, географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей. Розвивати спостережливість, уяву, уявлення, пам'ять, мислення, творчість. Виховувати любов до Батьківщини, бережне ставлення до природи. ОБЛАДНАННЯ: Ілюстрації "Карпатські гори", малюнки, фізична карта України;
ХІД УРОКУ І. Організація класу до уроку. II. Мотивація навчальної діяльності учнів. Вправа «Велике коло». — Добрий день тобі, наше довкілля, Знову в гості до тебе ми йдем. Ти даєш нам наснагу й уміння, То ставай же все кращим щодень! Довкілля — це середовище, в якому живе люди¬на. У довкіллі є чимало таємниць, в щоб їх розгадати, треба бути уважним і спостережливим.
Учениця. Мені зірка відкрила секрет І на вушко шепнула здаля: «Є на світі багато планет, Та найкраща планета — Земля». — Протягом декількох уроків ми з вами опрацьову¬вали розділ «Наша країна на планеті Земля», дослі¬джували та вивчали свій рідний край, його рослинний і тварин¬ний світ. ІІІ. Перевірка домашнього завдання Зараз я пропоную вам перевірити свої знання за допомогою іспиту. За правильну відповідь ви отримуєте літери з яких ми складемо слово. Воно нам і підкаже тему нашого уроку. Гра « Здай іспит» 1. На території якого материка знаходиться Україна? В якій саме частині знаходиться наша держава? 2. З якими державами межує Україна? Покажіть їх на карті. 3. Які форми земної поверхні ви знаєте? Що називають яром? Що таке балка? 4. Що таке гора? Яка будова гори? Які гори на території України ти знаєш, покажи їх на карті. 5. Які водойми України ти знаєш? 6. Які природні зони ми можемо спостерігати на території України? 7. Про яке озеро ми з вами читали легенду? Про що в ній іде мова?
Отже, іспит ми здали, молодці. Яке слово у нас утворилось з літер? (КАРПАТИ) ІV. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація. Актуалізація опорних знань. - Діти, що таке Карпати? (гори) - Хто з вас мандрував цими горами? - Що ви про них знаєте? (їх називають Синіми; там розташовано санаторії та багато лижних курортів) - Молодці! А на сьогоднішньому уроці ми з вами дізнаємося набагато більше про ці гори за поданим планом: 1) Розташування Карпат; 2) Клімат; 3) Корисні копалини; 4) Водойми; 5) Рослини; 6) Тварини; 7) Праця людей. (вивішую план). Якщо ви будете уважними та зосередженими, то в кінці уроку ви зможете дати відповіді на мої запитання. Отже, починаймо.
V. Засвоєння нових знань умінь та навичок. Наче друзі на мене чекають, Щоб повідати тайни свої, Дивосвіти мені відкривають Гори – друзі найкращі мої… Так уміють на світі лиш гори: Од людей не ховати перлин. Гей, скоріше вперед! На простори З оксамитових тихих долин.
Споконвіку людей приваблювали гори – особливо неповторна, екзотична краса і розмаїття рослинного і тваринного світу. У горах, здається, відступають всі проблеми, з нами залишаються тільки простір і висота, вершини оповиті таємничими давніми легендами і переказами.
Гори — ділянки земної поверхні, дуже підняті над рівнем моря. Гірськими системами зайнято мен¬ше 5 % території України. Карпати простягаються підковою на 1500 км від Братислави (Словаччина) до Залізних воріт в Румунії. Українські Карпати розташовані на крайньому за¬ході — смутою завтовшки 270 км та заввишки 110 км. Найвища точка Українських Карпат (яка?) — гора Говерла, висота якої становить 2061 м над рівнем моря. Вершини – заокруглі, плоскі, на них ростуть гірські луки, вкриті різними травами – полонини; їх використовують як літні пасовища. Дана гірська система займає 80 % території Закарпатської області Клімат Карпат теплий і вологий. Опадів випадає багато. Значну частину опадів ліси переводять у підземний стік, запобігаючи тим самим ерозії та скельовим паводкам. Дощі живлять гірські ріки протягом цілого року. Карпатська зона багата на прісні та мінеральні води. В Карпатах багато річок. Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії. В Карпатах видобувають деякі корисні копалини, які саме, давайте перевіримо. Відкрийте перший форзац. І подивіться на умовні позначки. Отже, які копалини ми бачимо на території Українських Карпат: ПРИРОДНИЙ ГАЗ, НАФТА, БУРЕ ВУГІЛЛЯ, КАМ′ЯНА СІЛЬ, ЗОЛОТО.
А чи цікаво вам чому саме таку назву мають ці гори? Існує багато версій стосовно походження назви «Карпати». Деякі з них: в перекладі з давніх іноземних мов це слово означає: - нерівний, прикриття; - камінь; - горб; - від назви народу «карпи» - ті, хто живуть у горах; - скеля; Чи відповідають давні назви істині? Українські Карпати називають ще синіми, або лісистими горами (МАЛЮНОК). Чому?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА Раз, два — захиталася трава. Три, чотири — вийшли звірі. П'ять, шість — пада лист. Сім, вісім — птахи в лісі. Дев'ять, десять — едельвейс Ми побачили з-під скель.
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ У Карпатах, як ви почули, є багато річок та озер. На с. 132 відшукайте відповідь на таке запитання – ЯКІ НАЗВИ РІЧОК, ЩО ПРОТІКАЮТЬ У КАРПАТАХ ВИ ЗНАЙШЛИ? (ДНІСТЕР, ПРУТ) Найбільші — Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Пригадайте, яке озеро є красою Карпат? (СИНЕВІР)
ЦІКАВИНКА Найбільшою річкою західної України є ДНІСТЕР (довжина - 1362 км). Дністер не має великих приток. Його живлять 1600 річок і струмків. Ширина русла Дністра 100-200 м. при середній глибині – 4-8м.
Використовуючи знання, набуті на попередніх уроках, про гірські річки, дайте характеристику гірських річок. (ВОНИ БУРХЛИВІ, НЕГЛИБОКІ, ВОДА ПРОЗОРА, ХОЛОДНА, ПОВНОВОДНІ ВЕСНОЮ), але бувають повноводними в будь-який період, тому їх називають паводковими.
КОЛЕКТИВНА РОБОТА А зараз ознайомимось з статтею «РОСЛИНИ КАРПАТ» с. 132 Виділяючи олівцем відповіді на запитання Дайте відповіді на запитання: 1. Як змінюється рослинний світ у Карпатах від підніжжя до вершин? Заповнення схеми. 2. Які листяні дерева згадуються (ДУБ, ГРАБ, ЛИПА, КЛЕН, БУК) 3. Які хвойні дерева ростуть у Карпатських горах? (ЯЛИЦЯ, СМЕРЕКА, МОДРИНА) 4. Як називаються гірські луки Карпат? (ПОЛОНИНИ) МАЛЮНОК ВИКОРИСТОВУЮ МАЛЮНКИ
А про одну із трав′янистих рослин, яка росте лише на вершинах Карпатських гір, розповість нам легенду (Шугайло Альона) ВИВІШУЮ МАЛЮНОК
САМОСТІЙНА РОБОТА УЧНІВ Зараз ви самостійно ознайомитесь з статтею «ТВАРИНИ КАРПАТ» с. 133-134 Читаючи, кожен варіант звертає увагу на особливу інформацію, а саме: 1 варіант – які звірі водяться у Карпатах; 2 варіант – які птахи; 3 варіант – які тварини водяться тільки в Карпатах; 4 варіант – які плазуни; 5 варіант – які земноводні; 6 варіант – що зроблено для збереження природи Карпат?
Давайте подумаємо, чим можуть займатися люди, які проживають у цій місцевості? - тваринництво, бджолярство, виноградство, садівництво; - виробляють папір, меблі; - видобувають корисні копалини, озекиріт (ЛІКУВАЛЬНА ГРЯЗЮКА)
Чому саме в цій місцевості створено багато курортів, побудовано санаторії.
Згідно нашого плану ми завершили опрацьовувати тему. А зараз перевіримо, як ви засвоїли новий матеріал.
VІ. Осмислення знань Вправа «Незакінчені речення». ■ Українські Карпати розташовані на... (заході України). ■ Найвища гора Українських Карпат — ... (Говерла); ■ Яка висота гори Говерла? (2061м) ■ Найбільшою річкою західної України є:... (Дністер). ■ У Карпатах рідкісну квітку, що є символом кохання, називають шовковою косицею, або... (едель¬вейсом). ■ Струнке, гарне дерево, що росте в Карпа¬тах — ... (модрина). ■ Тож яку тему ми вивчали сьогодні на уроці? (КАРПАТИ. РОСЛИНИ ТА ТВАРИНИ КАРПАТ) ЗА КОЖНУ ВІДПОВІДЬ ВИВІШУЮ БУКВУ, УТВОРЮЄТЬСЯ СЛОВО: МОЛОДЦІ
На минулому уроці ви отримали завдання відшукати рекорди Українських Карпат. Що ви нам можете розповісти?
VІІ. Підсумок уроку За мету ми ставили ознайомитися з Карпатами, дізнатися про найвищу вершину Карпатських гір. Ознайомитися з рослинним та тваринним світом даної території. А чи досягли ми мети уроку? Чи можна назвати наш урок корисним? Чим?
VІІІ. Домашнє завдання Опрацювати статтю підручника с. 131-134 Заповнити табличку Творче завдання – відшукати цікавинки про Кримські гори