Конспект уроку природознавства "У ЧОМУ НЕПОВТОРНІСТЬ ПЛАНЕТИ ЗЕМЛЯ ТА ЇЇ ПРИРОДНОГО СУПУТНИКА МІСЯЦЯ?
12.06.2018, 21:36
У ЧОМУ НЕПОВТОРНІСТЬ ПЛАНЕТИ ЗЕМЛЯ ТА ЇЇ ПРИРОДНОГО СУПУТНИКА МІСЯЦЯ? Мета:охарактеризувати особливості планети Земля та її природного супутника Місяця; вчити спостерігати за Місяцем; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, вибирати головне, робити висновки; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ. Хід уроку ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Усі сідайте тихо, діти. Домовляймось – не шуміти, Руку гарно підіймати, На уроці не дрімати, А знання мерщій хапати, Щоб не було нам мороки. Всі готові до уроку? Тож, гаразд, часу не гаймо, Наш урок розпочинаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Відповіді на запитання рубрики «Запитання і завдання для тих, хтопрагне розуміти природу» (с. 21)
2. Презентація робіт учнів • Казка про наших космічних «сусідів» і «гостей». • Чому комета Галея отримала таку назву? Чим вона цікава для вчених? • Інформаційний проект «Вивчення небесних тіл за допомогою наземних телескопів та космічних апаратів».
3. Природнича розминка «Чи вірите ви?» Чи вірите ви в те, що?.. • Температура на поверхні Сонцясягає 6 тис. градусів, а в глибині — до 15 млн градусів. • Усі речовини, з яких складається Сонце, перебувають у твердому стані. • Сонце постійно випромінює багато світла і тепла. • Сонячним світлом і теплом освітлюються й обігріваються планети, які рухаються навколо Сонця. • Планети випромінюють світло і тепло. • Планети — холодні космічні тіла. Їх освітлює й обігріває Сонце. • Планети світяться відбитим сонячним світлом. • Шлях, яким планета рухається навколо Сонця, називається орбітою.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся... (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся».)
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Гра «Відгадай планету за описом» • Я — єдина планета в Сонячній системі, на якій існує життя. Я — третя від Сонця планета. На мені склалися сприятливі умови для життя рослин, тварин і людей. Атмосфера, що закутує мене блакитнуватим серпанком, має придатний для дихання кисень та захищає мене від перегрівання, охолодження й ударів небеснихтіл. Окрім цього, значну частину моєї поверхні займають водойми. А вода потрібна всім живим організмам.
2. Розгадуваннякросворда
1. Планета — сусідка Землі. (Марс) 2. Небесне тіло, яке само світиться. (Зірка) 3. Космічне тіло, яке обертається навколо планети. (Супутник) 4. Зоря, навколо якої обертається Земля. (Сонце) — Отже, яке слово вийшло по вертикалі? (Місяць) — Чи бачили ви Місяць? — Що ви про нього знаєте? — А чи все ви знаєте про нього? — Чи хочете дізнатися більше?
3. Бесіда за малюнком «Планети Сонячної системи» — Знайдіть на малюнку орбіти кожної планети. Яка з планет має найдовшу орбіту? Яка — найкоротшу? Чому? — У більшості планет є природні супутники — космічні тіла. Вони рухаються навколо планет по своїх орбітах. Супутник Землі — Місяць. Діти, перед вами — наша планета Земля і Місяць. Щови можете про них сказати? — Якими є розміри Місяця порівняно з розмірами Землі? — Місяць, виявляється, у чотири рази менший за Землю. — Яка відстань від Землі до Місяця? — Відстань до Місяця — приблизно 400 тис. км. Це найближче до Землі космічне тіло. Літак, який має швидкість 1000 км/год, міг би при безперервному польоті досягтиМісяця за 16 діб. Сучасні космічні кораблі досягають поверхні Місяця за 15-18 год. Виявляється, Земля і Місяць, як двоє братів, завжди нерозлучні. Місяць рухається навколо Землі, а разом із Землею — навколо Сонця. Тому Місяць називають супутникомЗемлі. Щоб це уявити, краще самі ненадовго перетворимося на Сонце, планету Земля і Місяць. Ми спробуємо показати рух Землі навколо Сонця, а Місяця — навколо Землі. (Діти демонструють, як рухаються Сонце, Земля і Місяць. Учень «Сонце» обертається навколо себе. Учениця-«Земля» — навколо себе і дуже повільно навколо Сонця. Учень «Місяць» обертається навколо себе і навколоЗемлі.) — Ось ми наочно побачили рух супутника Землі Місяця. — Розгляньте на фотографії поверхню Місяця. — Якої він форми? (Його форма куляста.) — Подивіться на поверхню Місяця і скажіть, яка вона? — Поверхня Місяця кам’яниста і дуже нерівна. Гори чергуються з рівнинами, покритими пилом. Ґрунт Місяця забарвлений у бурий та оранжевий кольори. На Місяці багато западин, що утворилися від ударів метеоритів об його поверхню. Ці западини називаються кратерами, або «місячними морями». Люди навіть дали назвицим морям: море Спокою, море Дощів, океан Бурь. Отже, що таке «місячні моря»? (Кратери, утворені в результаті падіння метеоритів,—каменів, що впали з космосу.) — Першим спостерігав Місяць у телескоп Галілей, він помітив темні ділянки і назвав їх морями. Ця назва за традицією збереглася, хоча відомо, що у місячних морях немає води. Моря — це рівнинні ділянки місячної поверхні. Світлі ділянки — материки — займають 60 % поверхні. Це нерівні, гористі райони, пересічені гірськими хребтами. Більшість із них мають земні назви Карпати, Кавказ, Альпи тощо. — Діти, як вивважаєте, чи мріяли люди побувати на Місяці? — Люди здавна мріяли побувати на Місяці. Справжній штурм Місяця почався з 1959 року. У 1966 році радянська станція «Луна-9» прибула на Місяць і передала телевізійне зображення місячного ландшафту. У 1970 роцістанція «Луна-16» зробила буріння і доставила місячний ґрунт на Землю. Вивченням Місяця також займалися й інші країни. А чи вдалося людині побувати на Місяці? — У 1969 році американські астронавти Ніл Армстронг і Едвін Олдрін побували на Місяці. м навіть вдалося поїздити на місячному всюдиході. У результаті вивчення Місяця вчені довели, що на Місяці немає повітря і води, тому там не можуть житии рослини й тварини. Замість повітря — досить розріджена газова оболонка.
4. Робота за підручником (с. 22-24) Вправа «Мікрофон» Учні відповідають на запитання рубрики «Пригадай». — Прочитайте розповідь козака Подорожника. Робота в парах Учні працюють за завданнями підручника. — Що розповів козак Подорожник про Місяць? — Чому Місяць завжди обернений до Землі одним боком, а інший його бік із Земл іпобачити неможливо? — Щозацікавило ПовітрянихДракончиків? — Прочитайте інформацію, яку наддав козак Мандрівник. — Який вплив здійснює Місяць на нашу планету? — Чому вигляд нашого космічного супутника постійно змінюється: то ми бачимо Місяць повністю, то — половину, а то — молодик? — Як прийнято називати різні форми Місяця? — Чому люди поділяютьрік на певні періоди — місяці? — Що означає слово «місяць»? — Яку пораду дала розумницяДзвіночка? — Що вид ізналися про значення й походження слова «планетарій»? — Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці «Сторінками Книги корисних природничихзнань».
5. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 1. Слуханняказки «Чому в Місяця немає сукні» — Послухайте казку і поміркуйте, чому вона має таку назву.
ЧОМУ В МІСЯЦЯ НЕМАЄ СУКНІ (Сербська казка) Вирішив Місяць зшити собі сукню. Зняв з нього кравець мірку і сів за роботу. У призначений термін прийшов Місяць за сукнею. А сукня вузька і коротка. — Вочевидь, я помилився,— сказав кравець. І знову сів за роботу. У призначений термін прийшов Місяць за сукнею. Знову сукня мала. — Вочевидь, і тепер я помилився,— сказав кравець. І знову почав кроїти і шити. Утретє Місяць прийшов до кравця. Побачив кравець: йде по небу круглий Місяць, удвічі ширший, ніж сукня, яку він тільки-но зшив. Що було робити кравцеві? Ударив він навтікача. Шукав його Місяць, шукав, та не знайшов. Так і залишився Місяць без сукні. — Яку таємницю розкриває ця казка? — Чому ж у Місяця немає сукні? (Місяць буває різний.) — А ви знаєте, від чого залежит ьрізний вид Місяця? — Різний вид Місяця залежить від того, як віно світлений невидимим нам уночі Сонцем. Вид Місяця впродовж місяця змінюється, адже він займає різне положення відносно Сонця і Землі. Ще в давнину люди помітили, щоМісяць увесь час змінює свою форму. То він схожий на круглу тарілку, то на серп, який назвали місяцем. Усьом уцьому є пояснення. Сонце — це палаюча куля. Воно випромінює світло. А Місяць не випромінює світла; він — немов дзеркало, що відбиває світло Сонця. Промені Сонця освітлюють його тільки з одного боку. Тільки цю освітлену сторону Місяця і видно із Землі. У міру того, як Місяць рухається навколо Землі, Сонце освітлює його по-різному. Залежно від того, яка частина Місяця освітлена, ми бачимо на небі його то цілком, то половинкою, то вузьким серпиком. Якщо спостерігати за Місяцем, випомітите: серп «молодого», «зростаючого» місяця відрізняється від Місяця «старіючого». 2. Робота в групах — Викладіть на партах висловлювання, використовуючи подані слова. Але зважайте на те, що не всі слова стануть вам у пригоді. 1-ша група Марс, Сонце, Місяць, штучний, природний, супутникЗемлі, Нептун. (Місяць — природний супутник Землі). 2-га група Перші, люди, тварини, Армстронг, Гагарін, що підкорили, Олдрін, Місяць. (Перші люди, щопідкорили Місяць,—Армстронг і Олдрін.) 3-тя група Кратери, утворені, комет, від ударів, западини, це, метеоритів. (Кратери — це западини, утворені від ударів метеоритів.) — Прочитайте отримані висловлювання. — В одній із групп зустрілося прізвище Гагарін. Хто це? (Перша людина, яка полетіла в космос.) — Назвіть його повне ім’я. (Юрій Олексійович Гагарін) — А хто зможе назвати рік, коли Юрій Гагарін здійснив свій політ? (12 квітня 1961 року) — Яких українських космонавтів ви знаєте?
3. Гра «П'ятьречень» Учні в п’ятиреченнях формулюють засвоєні знання про Сонячну систему та її склад.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ — Що таке Місяць? — Що таке Сонце? — Чим розрізняються Місяць і Сонце? — Як рухається Місяць? — Як обертається Земля? — Чим для Землі вияляєтьсяМісяць? — Яка поверхня Місяця? — Щовизнаєте про місячні моря? — Яку форму має Місяць? — Чому не можна жити на Місяці? — Чому не можна жити на Сонці? — Чому Місяць називають багатоликим? — Які форми Місяц яможна бачити на зоряному небі? — Чому різні за розмірами Сонце і Місяць виглядають на небі однаково?