Тема: Правопис закінчень іменників жіночого роду на– а (– я) в родовому відмінку однини. Мета: ознайомити учнів з правописом іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж], [ч], [ш]; розвивати вміння використовувати вивчені правила для пояснення правопису закінчення іменників у поданих формах; виховувати бережливе ставлення до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Покликав усіх на урок. Тож не будемо гаяти часу І полинемо разом із класом В чарівну країну Знань. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка домашнього завдання(вправа 120, с. 61) — Про яку пору року йдеться у тексті вправи? — Які слова вживає автор у переносному значенні? — У яких словах відбувається чергування голосних у корені? 2. Гра «Я — тобі, ти — мені» — Змініть форму слова таким чином, щоб відбулося чергування. Радість, юність, міль, повінь, річ, сіль, кінь. — З одним зі слів складіть речення. 3. Каліграфічна хвилинка Ми любим працю, любим мир, ми любимо Вітчизну. — Яке це речення за метою висловлювання? за інтонацією? — Поясніть розділові знаки в реченні. — Визначте рід іменників. — Доберіть синоніми до слова Вітчизна. 4. Пояснювальний диктант Тихо осипається листя з сумної верби. У полі біля криниці, як вийти за село, росте кущ калини. Біля кручі росла стара верба. — Визначте рід, число, відмінок іменників верби, криниці, кручі. — Назвіть основи цих слів; закінчення. — Що ви помітили? (Іменники одного роду в одному й тому самому від- мінку мають різні закінчення.) III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ — Сьогодні на уроці ви познайомитеся з правописом іменників жіночого роду на -а (-я) в родовому відмінку однини з основою на твердий і м’який приголосний та на [ж], [ч], [ш]. IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Колективне виконаннявправи 121 (с. 62) — Розгляньте таблицю. — У яких іменниках жіночого роду в родовому відмінку однини пишеться закінчення -и, а в яких — -і? — Від чого залежить закінчення таких іменників? (Від кінцевого приголосного основи іменника в початковій формі.) Учні звіряють свої висновки з правилом на с. 62 підручника. 2. Складання опорної таблиці. Робота в групах Іменники жіночого роду на -а (-я) Визнач основу іменника на твердий приголосний на м’який приголосний У родовому відмінку пиши -и, - і 3. Робота над текстом. Вправа 122 (с. 62–63) - Читання тексту та поділ його на частини. - Бесіда про допомогу людей тваринам узимку. - Списування тексту, вставляючи пропущені закінчення. - Порівняння виділених абзаців. 4. Фізкультхвилинка V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 1. Робота над прислів’ями. Вправа 123 (с. 63) — Утворіть прислів’я і запишіть їх. — Як ви їх розумієте? — Утворіть родовий відмінок однини від виділених іменників та визначте їх закінчення. 2. Гра «Упіймай іменник у родовому відмінку однини» У Марічки, у сестрички засмутилось кругле личко: повернулася із річки, а в косі немає стрічки. Біля вільхи, край дороги не знайшла, втомила ноги. Сльози бризнули в Марічки: «Як же бути їй без стрічки?». 3. Розвиток мовлення — Складіть усний твір за поданим початком. Осіннього ранку хлопці прийшли до лісу. Навколо тиша. І раптом у кущах побачили журавля. У нього було поранене крило. Діти принесли птаха додому... 4. Заслуховування складених творів (2–3 учня) Виправлення типових помилок. 5. Самостійна робота — Запишіть слова у два стовпчики: у перший — іменники, які в родовому відмінку однини мають закінчення -и; у другий — іменники, які в родово- му відмінку однини мають закінчення -і. Сосна, неділя, тиша, зима, вулиця, калина, чаша, липа, суниця, праця, вода. VI. ПІДСУМОК УРОКУ — Що нового дізналися? Вправа «Незакінчене речення» - У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -і після... (м’яких приголосних та [ж], [ч], [ш]). - У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -и після... (твердих приголосних). VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Вправа 124, с. 63.