Розпізнавання іменників за питаннями хто? що? Складання речень.
22.10.2016, 14:13
Тема. Розпізнавання іменників за питаннями хто? що? Складання речень. Мета: вчити учнів спостерігати за лексичним значенням слова; закріплювати вміння розпізнавати слова, які відповідають на питання хто? що?; розвивати словниковий запас; виховувати бережне ставлення до хліба, повагу до хлібороба. Обладнання: загадки, тлумачний словник, малюнок хлібного лану, колоски. Хід уроку І. Організація класу до уроку. Девіз: Гарно, дружно працювати, щоб слова навчитись правильно писати!
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Вправа 189. - Які слова відповідають на питання хто? Прочитайте. - А які слова відповідають на питання що? - Що означає слово мурашник? селянин? ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу. Спостерігає за нашою роботою «Колосок» 1. Робота із загадками (усно). - Відгадайте загадки і поставте питання до слів-відгадок. Вправа 190. (Хліб) Акровірш. Пригадайте що це? • По полю бродить. Зерно молотить, жне, косить – хліба не просить. (Комбайн) • Хто гнізда свого не має, яйця іншим підкидає. Та у лісі в холодку Все кує: «Ку-ку! Ку-ку!» (Зозуля) • Без крил летить, без губів свистить, дерева нахиляє. (Вітер) • Уночі гуляє, а вдень спочиває, Має круглі очі, бачить серед ночі. (Сова) 2. Тлумачний словниковий диктант. Колективно. Тлумачний словник (показати). а) Селянин, який вирощує хліб. (Хлібороб) б) Перший день тижня. (Понеділок) в) Листяне дерево з білою корою. (Береза) г) мати батька або матері. (Бабуся) Ґ) Медоносна комаха, що збирає нектар із квіток. (Бджола) д) Вічнозелене дерево. (Сосна або ялина) - Скласти звукову модель слова. Самостійна робота. (письмово в зошиті) І в. ІІ в. Бабуся Бджола 3. Робота з підручником. Вправа 191 (усно) а)Розгляд малюнків. - Назвіть кулінарні вироби. - Поставте до слів питання. б)Вибіркове списування. - Випишіть назви виробів з борошна. (Пиріг, вареники, галушки, коржі, пампушки, локшина, млинці.) - Які ще вироби з борошна виготовляють у ваших сім’ях? в)Групування слів. - Які з названих виробів печуть, а які варять? (Печуть: пиріг,коржі. Варять: вареники, галушки, капусняк, каша, локшина, борщ, холодець.) ІІІ. Фізкультхвилинка. А ми зерно сіяли, сіяли У земельку чорную, свіжую. І з’явилися перші листочки, Із них повні, тугі колосочки. До сонечка потягнулись, І сонечку усміхнулись.
4. Хвилинка поезії. (Читають діти напам’ять) • Мати рано уставала, На сніданок готувала Із вишнями вареники, Вареники-туленики… (В. Гринько) • -Мила хмарко, Хай частіше буде парко, Проливай дощі-хлющі На городи, на кущі, На жита, на пшениці – Буде хліб нам і млинці … (П. Воронько) • А їсте ви паляницю, калачі смачні їсте, - не забудьте уклониться хліборобові за те! (М. Познанська) • Хоч Маша маленька, та вміла така – Смачні пиріжечки вона випіка, Пампушки і тістечка, навіть пиріг, - Я все куштував – одірватись не міг (М. Могилевич) - Про що ці вірші? - Чим ви любите смакувати найбільше? 5. Робота з текстом. Вправа 192. а)Бесіда за змістом тексту. - Як ви розумієте заголовок тексту? - Чому треба берегти хліб? - Хто розкаже, який шлях проходить хліб від поля до столу? (Використати малюнок хлібного лану) б)Письмове завдання. - Спишіть заголовок. Яке це речення за метою висловлювання? (Спонукальне) 6. Творча робота. Вправа 193. - Складіть речення за малюнками. Каліграфічна хвилинка. ис ня ли лисеня - Скільки складів у слові? (3 скл.) - Вимовте звуки цього слова. [ л и с е н` а ] – 6 зв. - Запишіть 2 речення за зразком вправи. У лисиці лисеня. Висновок. Слова, які відповідають на питання хто? або що?, є назвами предметів. Це іменники. 7. Вибіркове списування. Біля дошки працює учень. Вправа 194. - Спишіть слова, які є назвами предметів. - Які слова відповідають звуковій моделі? О -- О == О == О == (олень) (осінь)
8. Гра «Метаграми». (Додатково) а)На неї птах сідає, вона його гойдає, а Г на Б змінить – звірятком стане вмить. (Гілка – білка) б)З В його у полі, в лісі, Юний друже, стережися. З Ш він зовсім не страшний, З нього що завгодно ший. (Вовк – шовк) - На які питання відповідають слова-відгадки? - Що означають ці слова? (Назви предметів) ІУ. Підсумок уроку. Рефлексія. - Чого ви навчилися на уроці? - Чи вмієте ставити питання до слів – назв предметів? - Чи сподобався вам урок? У. Домашнє завдання. Вправа 195, правило с. 91. - Прочитати вірш. - Визначити ,яку пору року описано у вірші? - Поставити питання до виділених слів.