Урок з української мови на тему: «Загальне поняття про будову слова» 3 клас. Мета. Дати первинне загальне поняття про будову слова: познайомити із частинами слова та їх графічним позначенням. Розвивати увагу, зв’язне мовлення. Виховувати інтерес до вивчення рідної мови. Обладнання. Динамічні таблиці, матеріали до лінгвістичної казки про будову слова, набірне полотно. Хід уроку І. Організація класу. ІІ. Актуалізація опорних знань. 1. Бесіда. -Чи любите ви казки? -Які вам найбільше подобаються? -Чи пам’ятаєте саму першу казку, яку вам розповіли? 2. Вікторина. -Назвати казки, до яких намальовано ці ілюстрації ( 2-3 ілюстрації). -З якої казки уривок? ( 2-3 уривки з відомих українських народних казок). 3. Гра « Крученики». -Запишіть назву казок. 1 варіант -Жнідру рівіз. ( Дружні звірі.) 2 варіант -Нап цькийко . ( Пан Коцький.) -Чому навчають нас ці казки? ІІІ. Вивчення нового матеріалу. 1. Оголошення теми уроку. -На сьогоднішньому уроці я теж розповім вам казку. Але ця казка буду незвичайна. Незвичайна тому, що буде допомагати нам вчитись і знайомитись із частинами, з яких складаються слова. Ці знання нам стануть у великій пригоді при вивченні рідної мови. -Сядьте зручно і приготуйтесь слухати. 2. Розповідь. Не за синіми морями, не за далекими лісами, у країні Мови жили-були старий козак Корінь, молоді відважні козаки Префікс і Суфікс та зовсім юне Закінчення. ( Виставляю на набірному полотні.) Жили вони весело і дружно, завжди допомагали один одному за це їх усі поважали , адже допомагаючи один одному вони утворювали слова. Одного разу запросила їх до себе в гості її величність Королева Мова. Щоб потрапити до її незвичайного палацу треба було пройти ворота, які oхороняли вартові, їм було наказано пропускати тільки слова. Тому Префікс по-, Корінь -дар, Суфікс -унк, Закінчення –и утворили слово. - Давайте прочитаємо його ( Подарунки.) От вирушили вони в дорогу. Але незабаром Закінчення сказало: «Я не хочу бути в кінці». І стало на місце Префікса, перед Коренем. Префікс образився: «Якщо моє місце зайняте, то я стану після Кореня». « Ну що ж, -вигукнув Суфікс,- тоді я стану на місце Кореня». Кореню нічого не залишилось, як стати на місце Закінчення. ( Розповідаючи вчитель переставляє на набірному полотні фігури). В такому порядку вони підійшли до воріт. Але вартові їх не пускають. -Як ви гадаєте, чому? ( Тому, що такого слова « иункподар» не існує). -Порадьте, що їм зробити, аби їх пустили? ( Утворити слово). -Хто має бути першим, а хто останнім? ( Префікс по- -першим, а Закінчення –и – останнім). -Але вартові всерівно не впускають! ( Треба поміняти місцями Корінь і Суфікс). -Давайте прочитаємо слово, яке утворилось! ( Діти читають «подарунки»). -А ось і її величність Королева Мова. Вона запитує, чому їх так довго не було. Корінь про все розповів. Мудра Королева добродушно розсміялась і почала розказувати. Корінь- виражає зміст слова, це головна частина в слові. Префікс і Суфікс служать для утворення нових слів. Префікс- частина слова, що стоїть перед коренем, а Суфікс – стоїть після Кореня. -А я?- запитало Закінчення. -А ти теж дуже важлива частина слова. Без закінчення слова не зможуть змінювати форму і утворювати речення. Твоє місце у кінці слова. З цього дня друзі ніколи не сварились, кожний з них знав своє місце. А королева напам’ять подарувала їм брилі, та непрості, а з відповідними позначками. ІV. Фізкультхвилинка. V. Первинне закріплення матеріалу. 1. Робота за динамічними таблицями. а) Утворити за допомогою префікса слова і записати їх. (Долетіти, залетіти, відлетіти, доїхати, заїхати, приїхати). б) За допомогою якої частини мови будемо утворювати слова? Утворені слова записати і визначити в них суфікс. в) Прочитайте і запишіть слова. (Лісник, лісок, лісовий). - Яка частина в усіх словах однакова? ( Ліс). - Що вона виражає? ( Зміст слова). - Як називається головна частина слова? ( Корінь). - Позначте у записаних словах. 2. Бесіда про ліс. Про ліс кажуть «Наш зелений друг». -Як ви думаєте, чому? -Що він дає людям, тваринам? -Чому ліс потрібно оберігати? 3.Творче завдання. Із словом « ліс» скласти і записати речення. 4. Граматичне завдання. -У записаному реченні визначити підмет і присудок. VІ. Підсумок уроку. -Назвіть частини слова з якими ми познайомились. Яка основна частина слова? Для чого служать префікс і суфікс? У якому порядку повинні стояти частини слова?