Ознайомлення дітей з природним довкіллям "Про що розповість насінинка"
11.11.2017, 22:11
Програмовий зміст: Дати дітям поняття про життя як основу існування всього живого на землі,використовуючи дослідницьку діяльність на прикладі насіння квасолі .Закріплювати уявлення про те,з чого починає життя рослина . Дати уявлення про залежність стану формування рослини тіа їх росту від зовнішніх факторів :світла,тепла,вологості,вмісту ґрунту. Уточнити знання дітей про будову рослин,функції її окремих частин:корені всмоктують воду,поживні речовини рухаються по стеблах,листях,доходять до квітів,плодів. Поглибити знаня про світло- як основу життя і росту живих організмів;про ґрунт – поверхневий шар земної кори,який утворюється і розвивається в результаті взаємодій живих мікроорганізмів,гірських порід і самомтійною екосистемою;про воду-як транспортувальний засіб поживних речовин для рослин. Ознайомити з будовою насінням рослин на прикладі квасолі та функціями складових частин (зародковий корінець,первинне стебельце,одна обо дві сім’ядолі,брунечка).Закріплювати вміння розрізняти насіння за зовнішнім виглядом,використовуючи попередній досвід (знання про дорослу рослину),вміти пояснити відношення певної насінини до сімейства рослин. На основі отриманих знань закріпити вміння дітей висаджувати рослини в обмежений ґрунт (в певну ємкість). Виховувати бажання працювати в колективі,відчуваючи відповідальність за доручену справу,уміння діяти узгоджено та самостійно,розподіляти роботу між собою,приходячи на допомогу один одному і прагнучи спільними зусиллями досягнути результату.
Матеріали до заняття: 1.Демонстраційні картини із зображенням людей,тварин,рослин та птахів довгожителів (кондор,Південна Америка; гренландський кит , Охотське море ; черепаха адвайта,Сейшельські острови в Індійському океані ; Слон,Африка і Азія ; сосна мафусаїл ,штат Каліфорнія ,національний парк ; жінка Жанна Кальман,Франція). 2.Демонстраційні схеми «Квасоля в розрізі» та «Етапи росту насіння квасолі». 3.Демонстрційна картина «Ґрунт в розрізі» 4.Демонстраційна схема «Що потрібно для росту насінини?» 5.Мелодія релаксації (на вибір вихователя для пантоміми) Приладдя: на кожну дитину: 1.Підноси (30 х 20 см) з ґрунтом . 2.Скляний посуд (0,5 л банка). 3.Пластмасова паличка(розміром з олівець). 4.Насіння різних рослин(гарбуз,кукурудза,соняшник,квасоля,пшениця і т.п.) 5.Невелика ємність для висаджування насіння (може бути коробочка від йогурту). 6.Пластмасова лопатка невеликих розмірів. 7.Стакан з водою. 8.Пророщена квасоля в розрізі.
демонстративний матеріал:
1. Штатив із 2 пробірками. В одній пробірці - чиста вода і листок будь-якої рослини . В другій – вода з барвником і листок рослини. Примітка: це приладдя готується попередньо за 3 дні до заняття.
2 . 2 стакани з водою та пророщеною цибулею. Примітка : один стакан з цибулею та водою повинен простояти в темному місці за тиждень до заняття.
Загальна примітка до демонстраційного приладдя:
Підготовка демонстраційного приладдя проводиться разом з дітьми і з поясненням, тому що це є два довготривалих досліди. Квасоля в розрізі також готується як довготривалий дослід(кожна дитина окремо замочує рослину і за тиждень до заняття слідкує за проростанням).
Перебіг заняття (у вигляді плану): 1. Бесіда «Що таке життя?» -життя –це рух ; -рух буває безкінечним або обмежений часом; -життя живої та неживої природи обмежене часом; -основа життя –це подібність та відмінність; -життя живих істот має початок і кінець; -живі істоти та рослини ,які існують довше собі подібних ,називаються довгожителями(демонстрація зображень довгожителів).
2. Гра на увагу та пам’ять «Впізнай насінинку » Пояснення : діти розглядають різне насіння рослин ,називають і знаходять зображення дорослої рослини на демонстраційному малюнку.
3. Дослід № 1. «Квасоля в розрізі». Пояснення : кожна дитина спостерігає за пророщеною раніше квасолю, розрізаною на сім’ядолі . Пропонувати дітям коментувати результати побаченого пі час досліду-обстеження . Вихователь допомагає дітям і проводить пояснення нових понять із побаченого.
4. Розгляд таблиці «Насіння квасолі в розрізі» Пояснення : вихователь ,спираючись на результати отриманих дітьми знань від попереднього досліду ,проводить наукове пояснення будови насіння квасолі та значення кожної окремої частини. Словник: сім’ядолі,брунечки,корінець,стебельце.
5. Розгляд таблиці «Що потрібно для росту насінини?» Пояснення : таблиця містить основні чинники росту рослини –ґрунт ,вода, повітря ,сонце ,комахи(в окремих випадках без комах) .Вихователь за допомогою доступної розповіді повинен пояснити значення цих факторів для розвитку рослини та формування насінини.
6. Психологічна гра-релаксація з елементами пантоміми «Я-насінинка» Пояснення :вихователь ,використовуючи релаксуючу мелодію ,пропонує дітям уявити себе маленькими насінинками ,які починають своє життя окремо від мами-рослини. За допомогою пантомімічних прийомів вихователь з дітьми відтворює послідовно кожен етап із життя насінини(майбутньої рослини). Гра допомагає відчути причетність до природи та чітко запам’ятати важливі фактори і етапи формування рослини.
7.Розгляд таблиці «Періоди проростання та дозрівання квасолі» Пояснення:вихователь за допомогою таблиці розповідає дітям які етапи проходить насінина квасолі до дорослої рослини та формування насінини.
8. Дослід № 2. « Склад ґрунту». Пояснення : діти самостійно беруть грудочку ґрунту і опускають у скляний посуд .Вихователь перед початком досліду пояснює дітям ,що потрібно бути досить уважним і слідкувати за ґрунтом ,тому що він буде змінюватись. Важливо! Щоб діти помітили ,як під час попадання ґрунту в воду виділяється кисень на поверхню води .Потім, коли ґрунт розчиниться, щоб діти бачили,що він складається з окремих частинок.
9. Розгляд картини «Ґрунт у розрізі» Пояснення: у доступній для дітей формі вихователь розповідає дітям про поверхневий пласт землі-ґрунт : -утворюється із частинок піску відмерлих рослин та тварин; -активна маса ,яка має сприятливі умови для зародження життя рослини з насінини; -потребує довго часу для створення нових пластів тому підлягає охороні і ібережливому ставленню і т. п.
10. Дослід № 3 «Вплив сонячних променів на життя рослин». Пояснення: дослід довготривалий з двома цибулинами в воді.Одна стояла під сонячними променями,друга- у темному місці. Важливо ! Щоб діти помітили відмінності в кольорі листя цибулі. Вихователь пояснює дітям чому рослинам потрібні сонячні промені.
11. Дослід № 4 «Рух води по рослині». Пояснення:дослід довготривалий з двома листочками рослин , поставлених у воду,але в одній пробірці вода з барвником(бажано темних кольорів). Важливо!Діти повинні помітити відмінності між листочками. Вихователь робить пояснення,що вода рухається по рослині і живить її.
12. Висаджування насіння в ємність з ґрунтом. Пояснення:це завдання виконується для закріплення отриманих знань та формування навичок трудового виховання. Попередня робота -діти проводили колективне висаджування насіння у відкритий ґрунт .Вихователь супроводжує практичне виконання завдання дітьми усним поясненням та допомогою, дозволяє дітям допомагати одне одному.
Підсумок: діти згадують ,що потрібно для росту рослини ,ємності з висадженим насінням ставляться в сонячне місце і кожна дитина буде продовжувати доглядати і спостерігати за ростом рослини(довготривалий дослід).