Тема. Мій рідний край – куточок України. Мета: розповісти учням про Україну та рідний край; формувати національну свідомість; виховувати любов до традицій рідного краю; розвивати почуття патріотизму. Обладнання: презентація, відео матеріал, роздатковий матеріал, роздруківки, розмальовки, мапа України, кольорові олівці. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Форма уроку: заочна подорож. Хід уроку І. Організаційна частина 1. Привітання - Пролунав дзвінок, Перший наш настав урок! Працюватимем старанно, Щоб почути у кінці, Що у нашім першім класі Діти – просто молодці!
- Доброго ранку! Діти, сьогодні для вас розпочинається перший у житті урок! Ви – вже справжні учні, я бажаю , щоб цей урок запамˊятався вам на все життя! 2. Представлення - Ми з вами зустрічалися не так багато разів, тому я нагадую , що мене звати Анна Миколаївна. 3. Перевірка готовності до уроку - Діти, перевірте, щоб на партах не було нічого зайвого, а лише олівці та ручка. ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 1. Введення елементів нестандартності - Сьогодні на наш урок завітали гості – україночка та українець. Їх звуть Іванко та Оленка, вони дуже хотіли познайомитись з вами 2. Повідомлення теми і мети уроку - І разом з ними ми відправимося у захопливу подорож куточками України та обов’язково відвідаємо і наш рідний край, адже тема нашого уроку «Мій рідний край – куточок України». ІІІ. Актуалізація опорних знань 1. Бесіда - Діти, Україна – багата на рослини, дерева, квіти і тому ми разом з Іванком та Оленкою, вирішили перевірити , які квіти чи дерева ви знаєте. - Зараз я буду загадувати вам загадки, а ви підіймаючи руку будете давати відповіді.
2. Розгадування загадок - На городі в нас росте Сонце ясне, золоте, Жовте око, жовті вії, Та чомусь воно не гріє.
(Соняшник) - Хто ж ті ягоди не знає, Від застуди їх приймає. На кущах вони висять, І, як маків цвіт, горять. Тільки це не є малина. Що за ягода?
(Калина) - Проливала дрібні сльози молода дівиця. Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба) - Лист зелений не пропав, а під снігом задрімав, щоб у синю сукенчину одягнуть весняну днину. (Барвінок) - Запалали в чистім полі, Наче галстуки червоні. То палає в полі так Польовий червоний... (Мак) - Ви відгадали всі загадки, за це наші гості дарують нам ость таку карту. - До речі , всі ці квіти та дерева є народними символами України, існує навіть така приказка : « Без верби та калини – нема України». Це означає , якщо не буде цих народних символів, то вже не буде нашої країни. - А чи знаєте ви що це за карта? - Так, правильно це карта нашої Батьківщини – України. - І саме за цією картою ми будемо подорожувати.
ІV. Вивчення нового матеріалу 1. Розповідь вчителя - Але перед тим , як розпочати нашу подорож давайте згадаємо , які державні символи має наша країна. А) Демонстрація зображень - Діти, погляньте на дошку, державним гербом України – є тризуб. А Державним прапором – дві однакові смужки, верхня – блакитна, що позначає вільне небо та нижня жовта – ніби широкі поля пшениці. Б) Прослуховування аудиозапису - А зараз ми прослухаємо Державний гімн України, а щоб показати як ми поважаємо нашу країну – цю державну пісню ми будемо слухати стоячи.
2. Розфарбовування писанки( заочна подорож до Івано-франківської області) - Діти, а нового з’явилося на карті? - Правильно, зображення писанок. І ми разом з Іванком та Оленкою вирушаємо у першу частину України ( Івано- Франківську область), адже саме тут встановлено музей писанок. - Здавна наші бабусі розфарбовували писанки різними візерунками, щоб в сімˊї було щастя, здоровˊя та любов. - Подивіться на екран, які гарні писанки виготовляють майстрині. - Зараз і ми розфарбуємо розмальовки з писанками, ніби справжні майстри. - Голівку не опускаємо, спинку тримаємо рівно. - Молодці, ви дуже гарно впоралися з завданням.
3. Фізкультхвилинка - Іванко та Оленка пропонують нам відпочити перед наступною подорожжю.
4. Перегляд навчального відео ( заочна подорож до Київської області) - Доки ми з вами відпочивали на нашій карті щось змінилося . - Правильно, з’явилося зображення церкви, собору . І ми вирушаємо до столиці нашої держави – Києва. - І зараз подивимося відео про Софієвський собор, який славиться на весь світ.
5. Розгадування загадок ( заочна подорож до Полтавської області) - Ви вже певно помітили, що на дошці чомусь нічого не з’явилося, а це тому, що нашим новим друзям дуже сподобалося,як ви відгадуєте загадки, і тому вони вирішили пограти з вами ще, якщо ви відгадаєте всі загадки, то ми зможемо вирушити далі. - Майстер для мене Вогонь розведе. Додасть води, Ногами помне. Замісе, як тісто, В руках оживу. І буду свистіти, І буду поїти, Як мене звати, діти? (глина)
- Біля тіла – вухо, Голови не маю. Молоко, сметану, квас Добре зберігаю. (глечик)
- Буваю глибока, буваю мілка, Буваю велика, буваю мала, То борщику, то кашки повна (тарілка) - Щоб напій посмакувати, Треба посуд в руки взяти Чай з малини чи ромашки – Наливаємо у … (чашки) - Молодці, все правильно. І на карті з’явилася фотокартка глиняного посуду, і ми вирушаємо до Полтавської області , де його традиційно виготовляють.
6. Перегляд навчального відео про гончарство - Цей вид праці, а саме виготовлення глиняного посуду називається гончарство. - І зараз з нашими новими друзями ми подивимося відео саме про гончарство.
7. Фізкультхвилинка - Діти, щоб у нас були сили для наступних подорожей потрібно відпочити разом з Іванком та Оленкою.
8. Вправа « Мрії у кошику» А) Пояснення порядку виконання вправи - Діти, ми всі з вами громадяни України – україночки та українці, і мабуть кожен з вас мріяв про щось, що ви б хотіли мати в Україні. - У мене в руках є чарівний кошик , котрий виконує мрії, а у кожного з вас на парті є квітка – соняшник. Зараз я буду підходити до кожного, а ви кидаючи квітку до кошика, скажете своє бажання. Б) Виконання вправи - А для прикладу розпочну я. - Моє бажання, щоб в Україні всі носили вишиванки. - А далі ви.
9. Перегляд навчального відео( заочна подорож до Чернігівської області) - Кошик виконає всі завдання, а ми вирушаємо до місця де виготовляють такі кошики, та різні предмети з лози – це називається – Лозоплетіння, багато людей в Україні займаються цією справою. - А щоб ми зрозуміли все краще , пропоную з Оленкою та Іванком подивитися цікаве відео.
10. Розповідь вчителя про рідний край А) Розповідь вчителя - Діти, а зараз ми повертаємось до рідного краю, щоб дізнатися чим традиційно займаються тут. - І як бачите на карті зˊявилася гарно розмальована тарілка. - Саме такий розпис називається Петриківський , тому що село в якому займаються й досі цією справою має назву Петриківка. Б) Перегляд зображення - Подивіться на дошці ви бачите різні візерунки виконані у цій техніці. В) Розповідь вчителя - А саме на Нікопольщині було розвинене козацтво, й досі щороку біля памˊятникка Івана Сірка збираються люди з різних куточків країни , щоб поклонитися великому отаманові( отаман це найголовніший козак) та подивитися на козаків. - Ще в місті Нікополь є памˊятник гетьману Богданові Хмельницькому, це також козак. Г) Перегляд фотоматеріалу - Погляньте на дошку , щоб побачити цих славетних людей.
V. Підсумок уроку 1. Підсумкова бесіда. Вправа « Віночок» - Діти, ну ось наша подорож вже майже завершилась, ми побачили чим займаються люди в Україні, побачили , яка це гарна та багата держава, але Іванкові та Оленці цікаво, що ж ви запамˊятали з нашої подорожі, й тому вони вирішили ще трохи пограти з вами. - Ви напевно бачили, що україночки носять на голові віночки з квітів, і зараз ми з вами виготовимо також віночок. - За кожну правильну відповідь ми будемо отримувати квітку, я яких поті і зберемо віночок, який потім буде прикрашати наш клас. - Чи є в Україні музей писанок? - Навіщо розписували писанки? - Що таке гончарство? - Чи знаєте ви , що таке лозоплетіння? - Чим славиться наш рідний край? - Які народні символи України ви знаєте? - Назвіть державні символи України. - Ну ось ми і отримали за ваші правильні відповіді багато квітів, та зˊєднали їх у гарний віночок.
2. Нагородження - За те, що ви так гарно попрацювали ми з Іванком та Оленкою даруємо вам на згадку про перший урок ось такі соняшники.
3. Прощання - Ну ось і закінчився перший у вашому житті урок! - Встаньте рівно біля парти, Та вже йдіть відпочивати!