Дбаючи про належну дисципліну учнів, учитель мав би виходити з таких
педагогічних позицій:
1. Попередньо ознайомитися з індивідуальними особливостями кожного учня,
передбачивши можливі відхилення у їх поведінці.
2. У перші дні роботи слід поставити чіткі вимоги, попередньо обговоривши їх
на спільних зборах класу і прийнявши як волевиявлення колективу, своєрідний
кодекс поведінки. Надалі неухильно домагатися їх виконання.
3. Виявляти повагу до дітей, не допускати приниження їх гідності.
4. Уникати хворобливого реагування на дріб'язкові пустощі, необдумані,
ненавмисні дії та вчинки учнів, зумовлені їх недостатнім соціальним досвідом.
5. На дріб'язкові відхилення від норм поведінки доцільно відповідати жартом,
переключати увагу учнів на навчальну діяльність.
6. У процесі планування уроку передбачати, щоб кожна хвилина була заповнена
навчальною діяльністю. Якщо школярі зайняті серйозними і захоплюючими справами,
то часу на пустощі, порушення дисципліни не залишається. За твердженням К.
Ушинського, «у шкільній нудизі криється джерело багатьох дитячих провин і
навіть пороків: пустощів, лінощів, примх, відрази до навчання, хитрощів,
лицемірства, обманів і таємних гріхів».
7. Необхідно протягом уроку тримати у полі зору весь клас, намагатися
збагнути психологію учнів, розпізнавати їх наміри, запобігати негативним діям і
вчинкам. Це значно легше, ніж залагоджувати конфлікти внаслідок порушення
дисципліни.
8. Потрібно запроваджувати на уроці різні види навчальної роботи, змінюючи
їх (особливо в молодших і середніх класах), дбати про новизну, цікавість у
пропонованих видах робіт. Це відвертає учнів від пустощів.
9. Якщо на уроці сталися порушення дисципліни або конфлікти, не варто
витрачати час на детальний їх аналіз, а якнайшвидше ліквідувати причини, що
призвели до цього, переорієнтувати увагу учнів на конкретну навчальну
діяльність. Розглядом негативних вчинків і конфліктів доцільніше займатися
після уроку.
|