ПРОГРАМА психологічного дослідження адаптації учнів 1 класу до навчання в школі
ПРОГРАМА
психологічного дослідження адаптації учнів 1 класу до навчання в школі I. Визначення проблеми дослідження. Для учнів 1 класу адаптація до школи -- важливий етап у житті. Нова соціальна ситуація – школяр -- вимагає від дитини активізації всіх її резервів -- як фізичних, так і психічних. Адаптація до нового режиму дня, освоєння нових форм поведінки, набуття досвіду спілкування з незнайомими дорослими, однолітками -- усе це для 6-річного малюка непростий, але дуже необхідний іспит. Від процесу звикання залежить успішність подальшої соціалізації дитини. II. Визначення об'єкта і предмета дослідження.
Об'єкт: процес адаптації першокласників до умов навчального закладу. Предмет: особливості емоційного стану дитини. III. Побудова гіпотези, визначення мети, постановка завдань. Гіпотеза: припустимо, що у першокласників низький рівень адаптації до навчання в школі. Мета: виявлення успішно адаптованих першокласників і таких, які мають труднощі в адаптації. Завдання: -- провести діагностичне обстеження (у вигляді спостереження за першокласниками у різних видах діяльності; за допомогою психодіагностичних методик; анкетування класного керівника 1 класу, батьків); -- розкрити особисті риси дитини , що сприяють успішній адаптації; -- інформувати батьків, педагогічний колектив про психологічні особливості адаптаційного періоду; -- скласти аналітичний звіт за результатами дослідження проблеми адаптації першокласників до школи; -- провести психолого-педагогічний консиліум « Психологічна адаптація першокласників до шкільного навчання».
ІV. Методи та методики. Опис психодіагностичного інструментарію. Для дослідження використано: 1. Психодіагностичні методики: * Анкета « Рівень шкільної мотивації й адаптаціїж Автор: Н.Г.Лусканова Джерело: Лескова А.А. Проблема адаптации первоклассников к школе. -- Одесса, 2007. Досліджує: рівень шкільної мотивації та адаптації. * Проективна методика «Що мені подобається в школі». Автор: ред.А.А.Лєскової. Джерело: Лескова А.А. Проблема адаптации первоклассников к школе. -- Одесса, 2007. Досліджує: рівень шкільної адаптації. *Проективна методика « Мій клас». Автор: ред.А.А.Лєскової. Джерело: Лескова А.А.Проблема адаптации первоклассников к школе. -- Одесса, 2007. Досліджує: рівень шкільної адаптації. *Проективна методика « Школа тварин». Автор: С.Панченко. Джерело: Лескова А.А.Проблема адаптации первоклассников к школе.—Одесса, 2007. Досліджує: рівень шкільної адаптації. 2. Спостереження психолога. Мета: вивчення особливостей навчальної роботи й поведінки учнів на уроці, перерві, особливостей взаємин між однокласниками, стилю взаємин між учителем і дітьми. 3. Індивідуальні бесіди психолога з учителем 1 класу. Мета: збирання інформації про дітей . 4. Анкетування батьків. *Анкета для батьків першого класу. Автор: ред.А.А.Лєскової. Джерело: Лескова А.А. Проблема адаптации первоклассников к школе. --Одесса, 2007. Досліджує: наявність ознак дезадаптації у дітей. *Методика « Експертна оцінка адаптованості дитини до школи» ( схема 1-2.) Автор: Чирков В.І., Соколова О.Л., Сорокіна О.В. Джерело: Лескова А.А. Проблема адаптации первоклассников к школе. -- Одесса, 2007. Досліджує: соціально-психологічну адаптацію першокласників до школи. 5. Анкетування вчителя 1 класу. Методика « Карта адаптації першокласників». Автор: ред.А.А.Лєскової Джерело: Лескова А.А.Проблема адаптации первоклассников к школе. --Одесса, 2007. Досліджує : адаптацію першокласників до школи. V. Термін проведення: вересень-жовтень.