Неділя, 23.07.2017, 01:51 Вітаю Вас Гость | RSS Головна | Каталог статей | Реєстрація | Вхід
ФОРМА ВХОДУ

ГОЛОВНЕ МЕНЮ
КАТЕГОРІЯ РОЗДІЛУ
Мої статті [12]
ДЛЯ ПОРТФОЛІО
Для того, щоб підтвертити публікацію Вашого матеріалу на сайті, заповніть форму на сторінці ПОСПІЛКУЙМОСЯ
ПОШУК ПО САЙТУ
ВІТАННЯ
Картинка
С днём рожденья!
 Вас сердечно 
 Все мы поздравляем 
 И безоблачного счастья 
 От души желаем! 
КНОПОЧКА САЙТУ
Перша сходинка школяра


ДО СВЯТА
Осталось...
КОМЕНТАРІ


квіточка сказал(а):

Шановна пані Софіє! Ви завели тільки сторінку на свій матеріал. А де ж сам сценарій свята?



НОВИЙ УЧАСНИК
КОРИСТУВАЧІ
Зареєстр. на сайті:
Всього: 3251
Нових за місяць: 21
Нових за тиждень: 2
Нових вчора: 0
Нових сьогодні: 0
OnLine
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Юзери онлайн:
Нас відвідали:

НАШЕ ОПИТУВАННЯ
Оцініть мій сайт
Всего ответов: 287
ПІДТРИМКА САЙТУ
Этот сайт защищен «Site Guard»
ЯКІСТЬ САЙТУ
ГОСТІ з 27.07.2012
Flag Counter
Підписка на email

Шановні користувачі, якщо хочете бути в курсі поповнень сайту, введіть свій емейл:

Delivered by FeedBurner

Головна » Статті » Мої статті » Мої статті

Використання інтерактивних технологій на уроках в початкових класах

З досвіду роботи

вчителя початкових класів

Квітки С.С.

Кременчуцької ЗОШ І-ІІІст.№2

Сучасний  педагог у навчально – виховному процесі повинен намагатися вдосконалювати свою роботу, використовувати нові форми, методи, засоби, прийоми на уроках. Ілюструє думку народна мудрість: «Не навчайте дітей так, як навчали нас. Вони народилися в інший час.» Тому вчитель має розглядати кожного учня як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями. Саме інноваційні технології, зокрема інтерактивні, передбачають розв’язання цього питання. Звичайно, що впровадження даних технологій не є легкою справою навіть для досвідченого педагога і потребує ґрунтовної підготовки (підбір матеріалів, складання плану, ретельне вивчення індивідуальних особливостей учнів класу та ін.). Але той вчитель, який прагне розкрити всі здібності і таланти своїх учнів, навчити їх вчитися, знаходити істину, обов’язково буде шукати шляхи вдосконалення своєї методики.

Заняття з використанням інтерактивних технологій проходять цікаво, продуктивно, знімають закомплексованість в учнів з різним рівнем навчальних досягнень. Головне, що відбувається розвиток творчих здібностей учнів, пізнавальних інтересів, значно зростає ефективність уроків читання, в учнів виникає бажання читати художню, наукову літературу, дитячі газети і журнали.

На сучасному етапі розвитку освіти діти дійсно навчаються завдяки тому, що можуть повністю себе реалізувати. Вони не бояться висловити свою думку, критику, не бояться бути почутими. На таких уроках учитель повинен стати невидимим диригентом, який вміє вчасно почути, помітити, підтримати кожного учня. Коли діти працюють разом, вони формують навички, необхідні для самостійного життя:розв’язувати конфлікти;активно слухати;критикувати думку, а не того, хто її висловив;аналізувати;приймати рішення.

Школа має бути не підготовкою до життя, школа має бути життям. Досягнути цього можна, створюючи інтерактивне середовище навчання, використовуючи парні, групові, колективні форми діяльності. Застосування інтерактивних технологій висуває певні вимоги до структури уроків. Урок складається з п’яти елементів: мотивація, оголошення, представлення теми та очікуваних результатів, надання необхідної інформації, інтерактивна вправа- центральна частина заняття, підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку. Результати мають бути сформульовані за допомогою відповідних дієслів, наприклад, знання: пояснювати, визначати, характеризувати, порівнювати, відрізняти… тощо; уміння і навички: дискутувати,аргументувати думку, дати власну оцінку, проаналізувати тощо; ставлення: сформувати та висловлювати власне ставлення до…, пояснювати своє ставлення до…

Розробку елементів інтерактивного навчання знаходимо у працях В. О. Сухомлинського, учителів-новаторів 70-80-х років (Ш.Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкової та ін..).

Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що взаємодія вчителя і учня  розуміється як безпосередня міжособистісна комунікація, найважливішою особливістю якої є здатність людини «брати на себе роль іншого», уявляти, як її сприймає партнер у спілкуванні або група, і відповідно інтерпретувати ситуацію та конструювати власні дії.

Застосування цих технологій у навчанні дає змогу учням:  ґрунтовно аналізувати навчальну інформацію, творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу; навчитися слухати іншу людину, поважати альтернативну думку; моделювати і розв’язувати пізнавальні, життєві та соціальні ситуації, таким чином збагачуючи власний пізнавальний і соціальний досвід;  учитися будувати конструктивні відносини в групі, визначати своє місце в ній, уникати конфліктів, розв’язувати їх, шукати компроміси, прагнути до діалогу, знаходити спільне розв’язання проблеми; розвивати навички проектної діяльності, самостійної роботи, виконання творчих робіт тощо.

Я входила до творчої групи «Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання». На засіданнях групи ми вчилися використовувати у своїй роботі і впроваджувати у навчально-виховний процес інтерактивні вправи. Мені і моїм вихованцям подобалось використовувати їх на уроках.

На уроках я дотримуюсь таких правил:
     1. Ніколи і нічого не робити за учнів.
     2. Ставити перед учнями такі завдання, з якими вони впораються. І не тому, що так їм легше, а тому, що їм цікаво, вони це хочуть зробити, бо володіють достатнім досвідом, знанням і навичками, щоб проявити самостійність і творчість у виконанні саме такого завдання.
     3. Уважно слідкувати за рухом кожного учня, в той же час не стаючи стороннім контролером за ходом процесу засвоєння матеріалу дітьми.
     4. Постійно знайомити дітей з тими засобами, які винайшло людство для 7-9-річних читачів, щоб вони успішно оволодівали мистецтвом читання, формувати в них потребу користуватися цими засобами систематично.

Я використовую такі інтерактивні технології:  робота в парах; робота в малих групах; мозковий штурм, мікрофон, асоціативний кущ, дерево рішень.

Для ефективного застосування інтерактивних технологій, вчитель повинен старанно планувати свою роботу, а саме: дати завдання учням для попередньої підготовки, прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання.

Вивчаючи тему «Будь активним охоронцем природи» (Є.Гуцало «Перебите крило») в 3 класі (урок читання), учні готують розповідь про лелек, енциклопедичні відомості про цих птахів, складають вірші, ребуси, кросворди, малюють ілюстрації. За виконання діти беруться, враховуючи власні інтереси, індивідуально, в парах, у малих групах. Отже, щоб зрозуміти авторський задум, учні здобувають додаткові знання, виконують ряд творчих завдань. Їм легко визначити головну думку твору. Така робота над сприйманням художнього тексту сприяє покращенню навичок читання, викликає інтерес до цієї діяльності, формує в учнів морально-естетичні якості, розвиває їхні творчі здібності. Адже навчання молодшого школяра повинно бути цікавим, радісним і одночасно забезпечувати глибоке засвоєння програмового матеріалу. На одному занятті можна використовувати одну-дві інтерактивні вправи, а не цілий комплекс. Потрібно добирати такі інтерактивні вправи, які б дали учням «ключ» до засвоєння теми. При виконанні цих вправ відводиться необхідний час для обдумування завдання, щоб учні виконували його вдумливо, а не механічно або «граючись». Важливо провести спокійне глибоке обговорення за підсумками інтерактивної вправи.

Серед інтерактивних методів навчання віддаю перевагу побудові «асоціативного куща», «Займи позицію», «Мозковий штурм», грі «Так-ні».

Зупинимось на методі, який має назву «Побудова асоціативного куща». Вчитель визначає тему одним словом, а учні згадують все, що виникає в пам’яті стосовно цього слова. Спочатку виникають найстійкіші асоціації, потім другорядні. Вчитель фіксує відповіді у вигляді своєрідного «куща», який поступово «розростається». Цей метод універсальний на всіх етапах уроку, зокрема під час активізації, в основній частині, як засіб перевірки знань.

На уроці читання за темою «ДОБРЕ РОБИ,ДОБРЕ Й ТОБІ БУДЕ» (М. Слабошпицький «Хлопчик Валь») у 4 класі у підготовці до сприймання нового тексту пропонується побудова «асоціативного куща» зі словом «добро», розкрити філософський зміст цього слова. Отже, на дошці перед очима дітей виникає за їхніми відповідями цікавий «кущ», на «гілках» якого знаходяться відомості про птаха. Таким чином, навчання молодших школярів стає цікавим, радісним, водночас створюються умови для бажання читати, самостійно поповнювати свої знання, пробуджується емоційне задоволення, радість від отриманих знань і самого процесу їх засвоєння. Цю технологію мої четвертокласники назвали «павутинкою».

Активізувати учнів допомагає така форма роботи, як «Мозковий штурм». Діти не бояться висловлюватися. Саме цю форму роботи використовуємо для узагальнення вивченого матеріалу, для активізації опорних знань під час підготовки до вивчення нової теми. Наприклад, при вивченні у 3 класі теми «Будова слова», можна пропонувати такі питання:

-  Що таке основа?

-  З яких частин вона може складатися?

-  Що ви дізналися про кожну з них?

-  Як розібрати слово за будовою?

Особливо цінним у роботі групи вважаємо те, що учні мають можливість виконувати різні ролі, а саме:

-  партнерів, що вчаться співробітництва;

-  учасників, які шукають альтернативного вирішення проблеми;

-  мислителів, що аналізують взаємозв’язки між явищами;

-  співрозмовників, які вміють активно слухати, підтримувати розмову; досягати згоди, домовлятися;

-  експертів, що аналізують проблему;

-  друзів, які піклуються один про одного, допомагають, довіряють.

Іншим ефективним видом діяльності є метод, який допомагає провести дискусію зі спірної, суперечливої теми, «Займи позицію».  Він дає можливість висловитися кожному учневі, продемонструвати різні думки, обґрунтувати свою позицію або перейти на іншу в будь-який час, якщо вас переконали, та назвати більш вагомі аргументи. Наприклад, об’єднуємо клас у 3 групи. Кожній подаємо початок легенди і пропонуємо її закінчити. Потім представник кожної групи зачитує складену легенду. Всім учням дозволяємо встати і підійти до того, чия легенда найбільше сподобалась. Тоді, виступаючи у ролі журналіста,  беремо у цих дітей інтерв’ю, чому вони перейшли в іншу групу.

Наступний метод, який я використовує – це технологія " Робота в малих групах "

Кількість учнів у групі залежить від кількості учнів у класі. Це може бути і пара, хоча найбільш ефективними вважають групи з 3 – 6 осіб. Я дотримуюсь кількості 4 учнів. Тоді дуже легко розподілити обов’язки між членами групи .

 1учень –  є спікером , або головуючим у групі.. Він зачитує завдання , організовує порядок його виконання, заохочує учасників до обговорення та роботи, підбиває підсумки роботи.,

2 учень – секретар, що записує думки всіх учасників процесу.

3 учень – доповідач, він має за мету висловити спільну думку всіх членів групи,

4 учень – це посередник , слідкує за часом, який відведений для обговорення проблеми.

Роботу в групах варто використовувати для вирішення складних проблем, що потребують застосування колективної думки: обговорення, дискусії. Якщо витрачені зусилля не принесли бажаного результату, варто повернутися до цього питання,  але в контексті парної роботи, або вибрати одну з технологій швидкої взаємодії , що наведені вище.

Хоча слід зазначити, що з початку буде не легко, тому що дітям теж треба звикнути до нового виду роботи, пристосуватися , відпрацювати ролі, зрозуміти суть роботи. І якщо ви витримаєте перші невдачі, перші затягнуті у часі етапи уроку, на які при традиційному викладені витрачали значно менше часу, то  наступна робота дітей у групах, їхні власні дискусії, роздуми, організованість принесуть вам багато задоволення від власної праці та досягнень ваших учнів. Ви побачите внутрішній світ своїх вихованців.

Починати розподіл на групи можна вже в першому класі.. Тоді вчитель розподіляє дітей по групах та призначає на  ролі в групі, чітко пояснюючи, що кожен з них повинен робити. Але на початковому етапі в групі повинно бути не більше 4 осіб, тоді , на мою думку, дітям  легше зрозуміти власну роль у групі. Від учителя цей вид роботи теж вимагає великої підготовки та розуміння суті очікуваного результату.

І найулюбленіша інтерактивна вправа для мене і моїх учнів є «Мікрофон». Учні, тримаючи мікрофон, вважали себе кореспондентами, якоїсь газети.

Цей метод дає можливість за короткий час почути думки багатьох учнів ( по черзі діти висловлюють  власну думку на ту чи іншу проблему, обґрунтовуючи її; застосовувати можна не тільки при обговоренні певного питання, а й підводячи підсумки уроку ) Основне правило проведення : говорити може той,  у кого в руках «символічний» мікрофон;

Так, у 1 класі під час уроку  " Я і Україна.Довкілля " з теми : «Професії  моїх батьків» можна використати технологію «мікрофон»

-Ким хочете бути ви , коли виростете ?

Учитель тримає мікрофон, а діти дають відповідь за схемою : «Я хочу бути ..., тому що...»

 В 2 класі на уроці  української мови. Під час вивчення  правопису великої букви в прізвищах, іменах, по батькові.

Технологія «мікрофон» застосовується таким чином:   

-Навіщо нам вчитися писати імена, по батькові, прізвища?

Як варіант технології вирішення проблем, ще я використовую «Дерево рішень», яке допомагає дітям проаналізувати та зрозуміти механізми прийняття рішень.

Так, у 4 класі на уроці читання казки М. Слабошпицького «Хлопчик Валь» було впроведено цю технологію на останньому етапі уроку:

-Чого навчає нас казка? (Бути добрим, мати добре серце. Добре відноситись до братів наших менших).

-Зясувати, як слід жити, нам допоможе дерево рішень.

-Яку життєву позицію мають герої казки?(Хлопчик Валь –робити добро, воно добром і вернеться. Гном-чарівник – допомагати, тим у кого добре серце. Собака – приносити людям задоволення і щастя.)

-На нашому дереві, які гілки проросли, як ви вважаєте? (Гілки доброти)

-Чи можуть гілки ожити і зазеленіти?(Так, можуть, від доброго серця, посмішки).

-Яку позицію для себе оберете ви?

-Запишіть свої рішення і приклейте на дереві.

На завершення треба зауважити, що використання інтерактивних методів навчання накладає вето на позицію "я вчитель (тобто я вище), а ви учні (тобто ви нижче)". Поділ на касти залишився в минулому, а сьогодні нами керує взаємонавчання - учителя в учнів, учнів у вчителя. Адже рівень кваліфікованості педагога залежить від рівня освіченості його учнів. Сучасна педагогіка оцінює своїх освітян виключно за такими параметрами, незважаючи на стаж і статок.

 Інтерактивність у навчанні легко пояснити такою словесною конструкцією, виведеною досвідом педагогів і психологів ще в античні часи:

Те, що я чую, я забуваю;

Те, що я бачу й чую, - я трохи пам'ятаю;

Те, що я чую, бачу й обговорюю, - я починаю розуміти;

Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю - я набуваю навичок;

Коли я передаю знання іншим - стаю майстром.

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: квіточка (01.04.2012)
Переглядів: 13743 | Рейтинг: 3.5/4
Всього коментарів: 0
avatar
КОНКУРС САЙТІВ
конкурс сайтов
Голосуй за нас
Щоб проголосувати за сайт, 
необхідна авторизація. 
Після чого нажміть 
на ссилку - 
ГОЛОСУЙ ЗА НАС.
Перейдете на іншу сторінку
і там проголосуйте. 
ДЯКУЮ за участь 
в житті сайту!

Рейтинг образовательных сайтов mega-talant.com

Рейтинг образовательных сайтов mega-talant.com
МІНІ-ПРОФІЛЬ
Привет:Гость

КАЛЕНДАР
МІНІ-ЧАТ
ПОДІЇ
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
ПОГОДА
Block title
Національна гаряча лінія
МЕТОДИЧНИЙ ПОРТАЛ

«Методичний портал»

ВСЕ ДЛЯ ШКОЛИ
САЙТ В КАТАЛОГАХ
Освітній портал Банк Интернет-портфолио учителей Методсовет Каталог образовательных сайтов Учительский портал Продленка SafeWeber.ru Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів GlavBoard.ru Безкоштовний каталог сайтів Каталог сайтов каталог сайтів [Довідник] для вчителів Перша сходинка школяра Белый каталог сайтов Каталог webplus.info Интернет-сообщество педагогов Я - Учитель!
Перша сходинка школяра © 2017
Відповідно до Закону України про авторське право передрук, копіювання, використання авторських матеріалів сайту цілком або частинами тільки з дозволу автора або з обов'язковим зазначенням П.І.Б. автора і розміщенням активного посилання на сайт! Матеріал, виставлений на сайті, узятий з відкритих джерел і використовується виключно в некомерційних цілях.