Година спілкування. Як розмовляти, щоб тебе розуміли
18.10.2017, 20:01
Година спілкування Тема: ЯК РОЗМОВЛЯТИ, ЩОБ ТЕБЕ РОЗУМІЛИ Мета: ознайомити дітей з основними правилами спілкування; вчити застосовувати їх у житті; залуча¬ти учнів до рольового моделювання з метою набуття власного досвіду; розвивати увагу, спостережливість, культуру мовлення; виховувати культуру спілкування, повагу до співрозмовника. Обладнання: опорні таблички, роздатковий мате¬ріал, виставка книг, аудіозаписи пісень. ХІД ЗАХОДУ I. Організація класу. Учні організовано заходять до зали. — Вітаю вас. Привітайтесь і ви одне з одним, вико¬ристовуючи різні форми вітання. — Сьогодні ми з вами поговоримо про те, без чого неможливо уявити світ людини. А про що саме йти¬меться на занятті, визначимо разом. Ігрова вправа «Усмішка по колу». — Розпочнемо заняття з усмішки по колу. Учні стають у коло і, повертаючи голову до това¬ришів, які стоять поруч, усміхаються. — Чи покращили ваш настрій посмішки? — Що може викликати посмішку? (Слово, дія, жести, міміка.) — І все це ми можемо назвати одним словом — спілкування. II. Повідомлення теми і мети заняття. — Здавалося б, спілкування — це природна річ, якої не треба вчитися. А як ви гадаєте, чи існують правила спілкування? Можливо, хтось уже здогадав¬ся, яка тема години спілкування? — Так, тема нашого заняття — «Як розмовляти, щоб тебе розуміли». Отже, з'ясуємо, що таке спілку¬вання, ознайомимося з основними правилами спіл¬кування, будемо вчитися вести розмову так, щоб нас розуміли, складемо пам'ятку з культури спілкування. Адже ви вже учні, коло друзів розширилося, ми спіл¬куємося з однокласниками, вчителями і маємо до¬тримуватися певних правил, аби наше спілкування з іншими людьми було гармонійним. Вивчення правил спілкування. — Чи відоме вам значення слова спілкування? Як ми можемо з'ясувати, уточнити значення цього слова? — Звичайно, слід звернутися до словника. Сьогодні черговий «Довідкового бюро» зачитає нам уголос, що таке спішування. Можна також звернутися до книг, які ознайомлять вас із правилами ведення розмови. Читання оповідання «Зустріч звіряток» — Чи сподобалась вам розмова? Чи уважною була лисичка? — Чи ввічливою? (Ні. Вона не привіталася, не ди¬вилася на ведмедика під час розмови.) — А треба було? — Отже, які правила можна скласти? Учитель вивішує на дошку табличку, діти читають і повторюють правило. При спілкуванні дивись співрозмовнику в очі. Уважно слухай. Конкурс «Чи знаєш ти ввічливі слова?». Учитель об'єднує дітей у три команди по п’ять учнів і роздає їм картки, на кожній з яких записані слова ві¬тання, прощання, подяки (по одному на картці). — Виберіть картки зі словами вітання, прощан¬ня, подяки. Представники команд зачитують відібрані слова, а решта учнів міркують над тим, чи правильно команди виконали своє завдання. Колективне складання правила. Вживай у розмові ввічливі слова. Сценка «Зустріч друзів» — Привіт, Васю. Давненько тебе не бачив (стукає товариша по плечі). — Здрастуй, Миколко. — Дуже радий тебе бачити. — І я теж. — А ти, Васю, підріс, вже до школи ходиш. Незаба¬ром і пізнавати не схочеш. Ну чого стоїш і мовчиш? — Які помилки були допущені у спілкуванні? Діти висловлюють свої думки. Колективне складання правила. Жестикулюй стримано. Не розмахуй руками, коли розмовляєш. - А як ви повелися б зустрівши товариша? (Моделювання учнями ситуації) Сценка «Про Петрика і Вову» — Здрастуй, Петю! — Здрастуй, Вово! — А знаєш, я вчора... — Що, дивився бокс? — Ні, я... — Ага, то це ти у футбол грав з Максимом! А я су¬мував. Негарно так з товаришем... — Та ні, я... — Що, ходив до річки купатися? — Ні. Дзвонив тобі кілька разів, але так ніхто і не взяв слухавку. - Які помилки були допущені у спілкуванні хлопчиків? — Поведінка якого співрозмовника може стати причиною сварки? Чому? Складання правила учнями. Не перебивай співрозмовника. Говори чітко, зрозуміло. Повторення правил за таблицею. Закріплення складених правил спілкування. — А зараз послухайте пісню «Якщо хочеш дру¬зів мать» у виконанні своїх однокласників. Ваше за¬вдання — визначити, про які поради розповідається в пісні. — Чи сподобалася вам пісня? — А зараз ми повторимо вірш з читанки і пригадаємо ситуа¬цію, яка трапилася з дітьми під час сніданку. Ми розбили склянку з чаєм — Ти розбив! — Ні! Ти розбила! — Ти штовхнув! — А ти впустила! — Ти — тюхтій. — А ти — незграба! — Вже школярка — наче хмарка, Очі повні сліз. Школярка дмухає на пальчик свій. — Обпекла? — А ти радій! Та школярик посмутнів: — Я... ти вибач, не хотів! Я штовхнув. — А я впустила. — Я розбив. — Це я розбила. О. Сенатович — Визначте, яких правил спілкування герої дотри¬мувались, а які порушували. — Нашому спілкуванню чогось бракуватиме, якщо ми не будемо посміхатися своїм друзям, співрозмовни¬кам під час бесіди. Тому я пропоную додати до нашого списку ще одне правило — «Пам'ятай про посмішку». Якщо співбесідники в гарному настрої, то й розмова їхня злагоджена, культурна. З привітною, усміхненою людиною завжди приємно поділитися своїми удача¬ми, успіхами, про щось порадитись. А зараз давайте подаруємо нашим гостям посмішки і заспіваємо піс¬ню «Посміхнись». Ігрова вправа «Подаруй радість». — Поверніться в коло, скажіть один одному кілька слів, не забуваючи про правила спілкування, і обміняйтесь кульками. Подаруйте товаришу радість. Звучить «Пісня про друзів». III. Підсумок заняття. Метод «Мікрофон». — Про що ви дізналися на занятті? — Які правила запам'ятали? — Чи необхідно дотримуватись цих правил у житті?