Сергієнко Л.М., учитель початкових класів, ЗОШ№9 Покровської міської ради КРАЇНА КНИЖКОВА – КРАЇНА КАЗКОВА 3 клас Мета: познайомити учнів з історією виникнення книжки; розвивати пізнавальні інтереси учнів; пам'ять і кмітливість; виховувати любов до книжок і повагу до рідної мови. Обладнання: виставка книжок, вислови про книгу, ілюстрації до казок, аудіо запис пісень.
Хід заходу Книгу у нас шанують усі. Вона була і залишається вірним супутником людини. Книга дасть слушну пораду, розповість про незвичайні пригоди і подорожі. Це-наш добрий друг і порадник. Колись давно, багато тисячоліть тому, люди не мали книжок. Але люди завжди були допитливими, протягом усього життя на Землі робили відкриття і хотіли поділитися ними з іншими людьми. Свої знання, а також пам'ять про певні події потрібно було якось зберігати. Але як? Люди почали фіксувати у малюнках свої думки. Згодом з'явилась писемність. Шлях розвитку книги був тривалим і дуже складним. Люди використовували для виготовлення книжок глину, листя та кору дерев, шкіру тварин, бамбук, папірус, шовк. Основний сучасний матеріал для книжокь – папір винайшли стародавні китайці 105 року н.е. Перші книги з паперу в Європі почали виготовляти у ХІІІ ст. Книги тривалий час писали від руки. Обкладинки прикрашали коштовностями. Одну книгу інколи виготовляли протягом 5-7 років. Сотні років минуло з того часу. Ось так книжки з,являлися на світ, Цікавий шлях пройшли вони віками. Пролинуло багато тисяч літ, Як книжка опинилась перед нами. Життя людини без книжок неможливе. Вони входять в наше життя з перших років. Ще не вміючи читати, ви з задоволенням розглядали яскраві малюнки в книжках. Матуся читала вам коротенькі вірші та казки. У школі ви зрозуміли, що книги не лише чарують, розважають, але й виховують.
1-учень Найвірніша з друзів-книжка рідна,мила Сторінки у неї –чарівливі крила, І на них ми линем у казковий світ, В мандри до далеких Золотих воріт. 2-учень Гей, які цікаві ждуть нас там пригоди! Скільки раювання,скільки див природи, Скільки стріч нежданих в пралісах густих Книжка нам дарує у мандрівках тих. 3-учень Про князів, козацтво і стрільців розкаже, Про повстанську славу, про насилля враже, Про любов до волі месників – борців, Про могутній Київ і про давній Львів. 4-учень І навчить, як жити, горю не коритись, Щастя здобувати, сміло з лихом битись, Зберігати вірність у душі своїй І служити завжди правді лиш одній.
5-учень Із слова починається людина, Із мови починається мій рід… Моя ласкава, мамина, єдина Щебече соловейком на весь світ. Вирушаймо у країну. Там, де море по коліна, Там, де гори по плече, Там, де сонце не пече… Слово це озветься лунко У печері подарунків. Тож заходьмо тишком-нишком. До печери? Ні, до книжки!
Не за горами високими, не за морями глибокими, не за пісками сипучими, а у звичайній шкільній бібліотеці стояли у шафі на полицях книжки. Вечорами, коли читачі розходилися по домівках, персонажі творів оживали й починали веселитися, ділитися враженнями, розповідати про свої пригоди. Якось увечері мешканці однієї з полиць розпочали суперечку, кого з них більше люблять діти. Сперечалися, аж до бійки дійшло. Не витримала цього неподобства шафа, нахилилася, й усі книжки попадали на підлогу. Їхні персонажі розлетілися хто-куди. Ну й плутанина вийшла! Дід Андрушка тягне з городу не ріпку, а щуку за хвіст. Омеля впіймав Лисичку в ополонці та повісив сушити її на сонці. Троє поросят сховалися під ріпкою, наче під великою квіткою, а Вовк на море дмухає й золоту рибку неводом тягне. Що ж робити? Як допомогти героям повернутися в свої книжки? Давайте помандруємо до казкового лабіринту! Вирушаймо! Вибираємо лише вірні відповіді. ВІКТОРИНА 1. Дюймовочка з'їдає за день: а) два пшеничних зернятка; б) половинку пшеничного зернятка; в) шоколадку; 2. Карета Попелюшки перетворилася на: а) кавун; б) гарбуз; в) двокімнатну квартиру. 3. Чарівна вода з копитця перетворює на: а) ведмежатко; б) козенятко; в) кошенятко. 4. Чим пригощала Лисичка Журавля? а ) тістечками; б) кашею; в) шашликами; 5. Як звуть мишенят? а) Тарапунька і Штепсель; б) Гвинтик і Шпунтик; в) Круть і Верть. 1. Як мати кликала Івасика-Телесика? 2. Як кликав Півник Котика на допомогу? 3. Як просив Івасик-Телесик гусеняток про порятунок? 4. Як відказувала звірямКоза-Дереза,коли сиділа у заячій хатці? 5. Кого Колобок зустрів у лісі? 6. Кого спіймав Солом`яний Бичок? Хто…
- прогнав ледачих мишенят із-за столу? - перелякав пана Коцького? - жив у лампі Аладдіна? - подорожував із гусьми? - допоміг витягнути ріпку? - перетворився на прекрасного лебедя? - побував у Задзеркаллі? - спав на горошині? - викрав Кая? - був мудрим правителем Смарагдового міста?
ВІДГАДУВАННЯ ЗАГАДОК 1. Не кущ, а з листочками. Не сорочка, а зшита. Не людина , а навчає. (книга) 2. Бачити- не бачить, чути-не чує, Мовчки говорить, добре мудрує. (книга) 3. Снігові поля, чорні грачі. Хочеш розумним бути-бери і вчи. (підручник) 4. Біле поле, а мудрий на нім оре. (письмо) - А які прислів'я ви знаєте про книгу? N Хороша книга яскравіша за зірку. N Книгу читай-розуму набирай! N У домі без книги, як без вікон, -темно. N Книгу прочитав – на крилах політав. N Книга – твій друг, без неї, як без рук. N День без книги, що обід без хліба. N Книга – дзеркало життя. N З книгою жити - з добром дружити.
1-учень В кожнім домі, в кожній хаті - У містах і на селі, - Хто навчився вже читати, Має книжку на столі. 2 - учень Дружба з книгою – це свято, Не було б його у нас , Ми не знали так багато Про новий і давній час. 3-учень Все ми в книзі знайдемо. Кращої не знаємо, Доброї, вірної Подруги малят! 4-учень Книги дружать з дітворою, Полюби їх у житті - І улюблені герої Будуть друзями в путі.
ЛІТЕРАТУРА 1. Інтернет-ресурс www.osvita.biz 2. Кудишкіна Н.В. Ігрова діяльність школярів у позаурочному навчально-виховному процесі – К.: Видавництво «Навчальна книга», 2003. 3. Красоткіна Н. Виховні бесіди у початкових класах. – Тернопіль: Видавництво «Богдан», 2008. 4. Фесюкова А.Б. Воспитание сказкой.-Х.: «Ранок», 2010. Даніліна І.С. Години спілкування. – Х.: Видавнича група «Основа», 2013