Година спілкування: У колі друзів Мета. Формувати почуття товариськості, дружби, уміння приходити на допомогу. Розвивати уяву, спостережливість, активність, бажання творити добро. Удосконалювати навички виразного читання. Виховувати бажання мати в житті справжніх друзів, займатися з ними цікавими справами, бути вірним другом. Обладнання. Портрет В.О.Сухомлинського, висловами про дружбу, ілюстрації до творів, дитячі малюнки, картки, посі¬бник, роздатковий матеріал. Хід уроку І. Організаційний момент. Дзвенить дзвінок, починається урок, Будем гарно працювати; Вчитись друзів шанувати. ІІ. Повідомлення теми і мети . Вступне слово вчителя. — У «Великому тлумачному словнику сучасної української мови» читаємо: «Дружба — це стосунки, відносини, в основі яких лежить взаємна прихильність, довір’я, відданість, товариська солідарність, духов¬на близькість, спільність інтересів». Сьогодні на уроці ми з вами читатимемо твори, говоритимемо про дружбу, що потрібно робити, щоб мати справжніх друзів і бути вірним другом для когось. Василь Сухомлинський писав, що «у дружбі ми віддаємо сили своєї душі іншій людині і від цього самі стаємо кращими». ІІІ. Робота з виставкою книг 1. Читання твору В.О.Сухомлинського «Мишкові купили велосипед» 2. Аналіз змісту, словникова робота (садиба, вуздечка), визначення головної думки. — Які риси характеру притаманні Мишкові? — Чи можна сказати, що Мишко справжній друг? — Чого навчає нас цей твір? 3. Оформлення книжкової виставки. - Готуючись до уроку, ви прочитали багато цікавих книжок про ваших однолітків, їхні взаємини. Герої яких, прочитаних вами творів, були подібні до Михайлика (щедрі, чуйні, доброзичливі, щирі)? Розкажіть про них. - Чи можете ви назвати їх справжніми друзями? Чому? 4. Читання вчителем вірша А. Барто «Любонька». - Яке слово-почуття «заховане» в імені Люба? - Яке перше враження склалося у вас про Любоньку?
- Чи насправді Любонька була такою? - Чому ви так вважаєте? - Яке з прислів’їв і приказок відповідає головній думці твору? > Сміливого й куля не бере. > Не одежа красить людину, а добрі діла. > Добре ім’я — найкраще багатство. - Чи хотіли б ви мати такого друга, як Любонька? Фізкультхвилинка 5. Читання учням оповідання В. Сухомлинського «Хай хтось інший». Бесіда. — Яка пригода трапилась з Миколою? — Чому ніхто з дітей не взяв голки з ниткою? — Чого вчить оповідання? (Не бути байдужими, думати про інших, допомагати друзям). — Чи доводилося вам комусь допомагати в скрутному становищі? 6. Гра «Твори добро». На смужках паперу (заготовлених заздалегідь) записані завдання для дітей. Учні витягують їх і виконують. > Приготуй приємну несподіванку для свого друга. > Поділись чимось із товаришами по парті. > Скажи комплімент (запис комплімента на осінньому листочку). — Чи стало вам приємно на душі? Думаю, що так. Адже ви зробили корисну, добру справу — принесли радість іншим. Не забувайте творити добро один одному постійно. Добрій людині сам Бог помагає. IV. Підсумок 1. Слово вчителя. — Пам’ятайте: «Немає справжнього щастя без друзів». Допомагайте товаришам, не чекайте, коли вони самі вас попросять. Умійте зупинити друга і переконати, що погане робити не можна. Дружба не терпить жадібності, хит¬рощів, підлабузництва. Будьте милосердними, щирими, чесними, щедрими, умійте співчувати, довіряти, до¬помагати і пам’ятайте: щоб мати друга, треба самому бути справжнім другом.