Урок літературного читання «Зимонько – снігурочко, наша білогрудочко.»
10.03.2017, 00:07
Урок літературного читання «Зимонько – снігурочко, наша білогрудочко.» 2 клас Мета. Вчити учнів бачити й відчувати красу природи. За допомогою художніх засобів поглибити уявлення дітей про найхарактерніші ознаки зими.. Розвивати образне і логічне мислення, творчу думку; удосконалювати навички читання . Виховувати любов до природи. Обладнання: ілюстрації до теми «зима», збірка загадок, дитячі малюнки, музичний запис. Тип уроку: узагальнення і систематизація знань І Організація класу. . Створення емоційно-позитивного настрою. - Любі друзі! Добрий день! Зичу творчості, пісень. А ще, діти, всім бажаю Сил і праці на весь день. - У нашій класній кімнаті вібуваються дива: парти об’єдналися в пари, а учні в групи. Це означає, що ми будемо працювати під девізом «Один за всіх і всі за одного» • Вправа «Очікування» ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. - Послухайте казку, яку приніс ранковий вітерець. За синіми морями, за високими горами, в густому лісі на узліссі стоїть хатинка. А ліс цей незвичайний. У ньому і птахи, і звірі, і навіть дерева розмовляють. Ось і розповіли вони , що живе в цій хатинці старий, але дуже мудрий дідусь. Є в нього чарівна палиця. Стукне він нею об землю і дива творяться: то сніг іде, то квіти розпускаються, то яблука достигають. А звати того дідуся – Рік. Є в нього чотири доньки. Та такі гарні, що і очей не можна відірвати: добрі, швидкі, ласкаві, але між собою не схожі. Найменша вітає журавлів, пробуджує поля, небеса, струмки, заквітчує гаї – це Весна. Добра і весела, завжди з квітами і ягодами – це Літо. Золотокоса красуня, в золотому намисті, що без пензля і без барвів скрізь малює золотом листя. Це – Осінь. - Відгадайте загадку і скажіть , як звати найстаршу Рокову доньку. Чудо-сани прилетіли, Скакуни в тих санях білі. В санях тих сидить цариця - Білокоса, білолиця. Рукавом махає, Сріблом все вкриває. ( Зима.) Вправа «Передбачення» - Як ви гадаєте, про що ми будемо говорити на уроці? ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку (На дошці малюнок Зими, фото зимових пейзажів) - Дійсно, ми поговоримо про зиму, про її красу, та про людей, які захоплювались цією красою та змальовували її художніх творах та творах мистецтва. ІV. Робота над темою уроку - У зими є брати, яких вона по черзі чекає до себе в гості. А хто ці брати ви дізнаєтесь відгадавши кросворд. 1. Відгадування кросворда (робота в групах) По вертикалі: 1. Вже морози розгулялись Навколо, Та в будинки не пускаємо Лютий холод. Снігурі злетіли На забори-віча… Це який настав зимовий місяць? ( Січень) По горизонталі: 2. Аж тріщить мороз, лютує, Сніжна віхола танцює. А ставок у лід закутий. Що за місяць , діти? (Лютий)
3. Один – високо вгорі, дюжина – в календарі. ( Місяць.)
4. Холод нам несе мороку, У турботах лине будень. Цей останній місяць року Зветься як7 Відгадай! ( Грудень.)
- Хто ж ці брати ? - Про місяці вам розкажуть мої помічники. 2. Повідомлення групи «Ерудитів» Учень 1 - Ось і настала зима, ось уже ходить нашим краєм її перший місяць – грудень. Сховав грудень під кригою річки, повдягав у білі мережива ліси, поробив з кожної купочки землі міцну грудку. Тоді посипав снігом поля, лісові галявини, напхав снігу аж до самісінького гілля у лісі.
Учень:2
Змерзлим груддям скрізь і всюди Вкрилось поле і шляхи. - Це вже грудень! – кажуть люди І вдягають кожухи.
(Н. Забіла) Учень 3 - Другий місяць зими – січень – вважається найхолоднішою порою в році. Най цей місяць припадає найбільше морозних днів та снігопадів. Саме така погода віщує добрий урожай. Січень дарує нам холодну і неповторну красу зимової природи. Навколо біліють сніги. Мороз ніби пензлем розмалював вікна. Дерева обсипані інеєм і обліплені снігом. Нерухомі, білі, немов кришталеві. Стоять вони, як у казці. Ніби прийшли з царства Снігової Королеви. В сонячний день все навкруг сяє самоцвітами від першого променя січневого сонця. А коли надворі починається завірюха, то зима не здається вже ніжною, чарівною і казковою, а сердитою, суворою і неприступною.
Учениця: 4 Віє метелиця, Крутиться, мелеться, Котиться полем у млі; Килимом – хутрою падає, стелиться Сніг по замерзлій землі.
(Г. Чупринка)
- А відомий український поет Т. Г. Шевченко так описував хурделицю: Учень 5 Реве, свище завірюха, По лісу завило, Як те море, біле поле Снігом покотилось. Учень 7 - Третій місяць зими хоча й зветься лютим, тобто сердитим, а сонечко часом вийде і пригріває, не лише світить. Уже й синичка голосніше приспівує, горобці метушаться, відчуваючи прихід весни. Пригріє сонечко, на дахах сніг підтане, і капає вода. Але й підмерзає потроху. Отак і утворюються кришталеві бурульки, схожі на прозорі списи. Вони ростуть згори вниз під вечір, а коли сонце припече – падають на землю. В цей час треба обережно ходити біля будинків, щоб бурулька ненароком не впала на голову.
- Зима дуже любить своїх братів і бажає зустрічі з ними, а щоб прискорити цю зустріч я пропоную вам допомогти Зимі, встеляючи доріжку сніжком. Зупиняючись, і виконуючи завдання ви будете отримувати сніжинки, якими і встелити доріжку.
Підбір синонімів до слова завірюха: хурделиця, хуртеча, хуга, хуртовина, заметіль, завійка, віхола, метелиця, пороша.
• 3 зупинка «Працюймо разом» Відповіді на запитання:
- Якими способами людина може відтворити красу природи? (Словом, пензликом.) - Як називається професія тих людей, які це роблять за допомогою фарб і пензлика? (Художники.) - А люди якої творчої професії зображають неповторність і красу природи словом? (Поети, письменники.)
Робота в групах. - Ми вже раніше знайомилися з творчістю українських поетів і письменників. У завданнях для кожної групи записані прізвища цих відомих людей, але пропущені в словах деякі букви. Подумайте і вставте пропущені букви, щоб відновити ці слова. • Гл… б… в М…л…шк…. Н…с…нь В…р…п…й Ол…сь
• 4 зупинка «Музична» Хвилинки релаксації — Зима надихала на творчість не тільки поетів, а й композиторів. По-слухайте, яку мелодію наспівала зима італійському композитору Антопіо Вівальді. (Цикл «Пори року») — Яку картину зимової природи уявили? 5 зупинка «Повір в свою силу» Тест 1Як називається розділ? А) «Зимонько – снігурочко, наша білогрудочко…» Б) «Веселий Новий рік» 2. У якому вірші описано красу засніженого лісу? А) «Веселий сніг» Б) «Казкові шати» 3. У яких віршах ідеться про дбайливе ставлення до птахів? А) «Зимові слова» Б) «Крихта хліба» 4. Яку однакову назву мають два твори в розділі? А) «Ялинка» Б) «Зимня пісенька» 5. На яке зимове свято колядують? А) Різдво Б) Водохреща * 6 зупинка «Народна мудрість» 1.Робота в групах: ( склади прислів’я і поясни його )
І група: “Багато снігу – багато хліба.” ІІ група: “Питає лютий, чи добре взутий.” ІІІ група: “Сніг надворі - зерно в коморі.” V. Закріплення вивченого 1. Конкурс на кращого декламатора 2. Поетична хвилинка - А тепер спробуємо скласти вірш про зиму. (на таблиці запис, учні добирають до питань слова і складають вірш) (Що зробила? що? сизокрила, (Яким? чим? що?) вкрила. (Звідки? що робить? які?) сніжинки (Хто? що зробили? у чиї?) хатинки